Pressinbjudan till rapportlansering: Kan alla snabbt lära sig svenska?

Kommer man till Sverige ska man snabbt lära sig svenska. Så har det låtit från politiskt håll i flera år, såväl från höger som vänster. Att språk är nyckeln till integration tycks de flesta vara överens om, men är det realistiskt för alla att lära sig svenska? Vilka förväntningar är det rimligt att ha på SFI? Och vilka språkkrav bör gälla på arbetsmarknaden?

Bild: Stockholms universitet.

Dessa frågor besvaras av professor Fanny Forsberg Lundell och Philip Rehnberg i Ratios nya rapport Alla ska snabbt lära sig svenska. Författarna behandlar såväl forskning om språkinlärning som språkets roll på arbetsmarknaden och den rådande situationen kring migranters svenskstudier.

Rapporten släpps den 25 april – välkommen på lansering!

Rapporten diskuteras av en panel bestående av:
Erik Scheller, statssekreterare hos arbetsmarknads- och integrationsministern (L)
Lawen Redar, kulturpolitisk talesperson (S)

Datum: Torsdagen den 25 april
Tid: 12.00-13.00 (enklare lunch serveras från 11.30)
Plats: Ratio, Sveavägen 59, 4 tr, Stockholm

Antal platser är begränsat. Anmäl dig här

Välkommen på rapportlansering: Den planlösa planeringen – en historia om det svenska plansystemet2.5.2024 13:48:10 CEST | Pressmeddelande

Det svenska plansystemet är präglat av svåra motsättningar som fördyrar och försvårar bebyggelse av nya bostäder – med allvarliga konsekvenser för arbetsmarknadens funktionssätt och näringslivets kompetensförsörjning. I en ny rapport visar Jan Jörnmark, docent. i ekonomisk historia, hur dessa motsättningar uppstått och hur en mer marknadstillvänd planeringsmodell skulle kunna komma till bukt med dessa problem. Rapporten kommenteras av Fil. dr Klas Eriksson och en panel bestående av: Anna Broman, Näringspolitisk expert hos Byggföretagen David Josefsson, Riksdagsledamot (M), civilutskottet Tid: Tisdagen den 7 maj kl 12:00 (lättare lunch serveras från 11:30) Plats: Sveavägen 59, 4 tr Länk till anmälan och mer information finns här.