Transportföretagen

Kommentar: Skattebefria laddning av tunga elfordon!

Dela

Igår presenterade regeringen ett antal skatteförslag som ska bli föremål för höstens budgetförhandlingar. Bland förslagen finns sänkt ersättningsnivå för den så kallade expertskatten, sänkt skatt på arbetsinkomster och pension samt bibehållen sänkt skatt på så kallad jordbruksdiesel. Transportföretagens transportekonom Mårten Bergman kommenterar några av förslagen.

Av särskilt intresse är regeringens förslag om att helt slopa indexeringen på energiskatten på el, som i vanliga fall räknas upp årligen utifrån den allmänna prisutvecklingen, KPI.

- Regeringen har agerat vankelmodigt om indexeringen. Sverige har en av världens högsta skatter på el. Elskatten är i huvudsak en fiskal skatt, det vill säga syftet är att generera skatteintäkter. Vi var många som var kritiska när skatten vid årsskiftet höjdes historiskt mycket, drygt nio procent, trots att regeringen hade för avsikt att pausa uppräkningen, säger Mårten Bergman transportekonom.

- Att nu helt slopa uppräkningen är positivt. När samhället ska ställa om till en kraftigt ökad användning av fossilfri el blir det bakvänt att kraftigt höja en redan hög skatt. För transportsektorn är en hög elskatt en effektiv bromskloss för omställningen, säger Mårten Bergman och fortsätter.

- Men regeringen borde underlätta ytterligare för transportsektorns elektrifiering. Idag är el som används i spårtrafik och i hamnar (s.k. landström) skattebefriad, eller kraftigt nedsatt. Det är bra, men regeringen bör även skattebefria el som går till laddning av elbussar och ellastbilar i yrkestrafik, säger Mårten Bergman.

Läs mer om regeringens skatteförslag här: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/04/flera-skatteforslag-som-remitterats-infor-hostbudgeten/

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye