Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten

Transportföretagen välkomnar att regeringen med dagens förslag tydliggör att EU:s gemensamma styrmedel för flyget har företräde framför nationella skatter.

-De styrmedel som är beslutade i EU inom ramen för Fit for 55, styr flygets omställning på ett mycket skarpt och tydligt sätt, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg och fortsätter.

-Däremot saknar den svenska flygskatten helt koppling till flygets omställning eller faktiska klimatpåverkan och borde avskaffas helt. En halvering av skatten är ett välbehövligt första steg för att minska de svenska flygbolagens konkurrensnackdel gentemot övriga EU och omvärlden, säger Fredrik Kämpfe och fortsätter.

-Vi ser fram emot en fortsatt dialog med regeringen om förslaget som är på remiss till 24 juni, vägen till ett avskaffande av den svenska flygskatten samt om hur den svenska politiken kan underlätta flygets fortsatta omställning.

För mer information och kommentarer kontakta Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg

Fredrik.kampfe@transportforetagen.se, 073-0447136

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.