Ökande pendling över Øresundsbron

Pendlingen steg tydligt under årets första kvartal på Øresundsbron. Med i genomsnitt 5 276 passager per dag ökade pendlingstrafiken med 6,4 procent jämfört med samma period 2023.

Øresundsbro Konsortiets resultat blev 298 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är 8 miljoner DKK mer än det första kvartalet förra året.

Vägtrafiken över Øresundsbron steg med 4,8 procent under årets första kvartal jämfört med samma period i fjol.

– Pendlingen över Øresundsbron har fått ett rejält uppsving under årets första kvartal. Fyra av tio pendlarpassager görs med vårt nya periodkort som ger obegränsade turer till ett fast månadspris, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Varje dygn gjordes i genomsnitt 16 913 vägpassager under årets första tre månader, vilket är en ökning med 4,8 procent jämfört med förra året.

Fritidstrafiken med rabattavtalet ØresundGO ökade med 11,9 procent under årets första kvartal jämfört med samma period i fjol. Ökningen kan dock delvis förklaras med en kalendereffekt då påsken låg under det andra kvartalet förra året.

– Dansk fritidstrafik fortsätter att öka från förra årets rekordnivåer, vilket förstärker bilden av ett stort danskt intresse för semestrar och shopping i närområdet. I kombination med att den svenska fritidstrafiken nu återhämtats något blir det en stark inledning för årets fritidstrafik, säger Linus Eriksson.

Lastbilstrafiken fick en negativ kalendereffekt av påsken som inföll tidigare än under 2023. Godstrafiken fortsatte nedgången som inleddes under förra årets andra kvartal, efter att ha visat på en mycket stark trafiktillväxt sedan pandemin. Lastbilstrafiken minskade med 6 procent under det första kvartalet jämfört med motsvarande period 2023.

Vägintäkterna ökade med 16 miljoner DKK till 335 miljoner DKK under årets tre första månader jämfört med samma period i fjol. Driftkostnaderna steg från 60 till 63 miljoner DKK medan räntekostnaderna ökade med 3 miljoner DKK till 49 miljoner DKK.

– Vi bedömer att Øresundsbro Konsortiets helårsresultat före värdejustering förväntas hamna i intervallet 1 400-1 500 miljoner DKK, vilket ligger i nivå med förra årets resultat, säger Linus Eriksson.

Vägtrafikens utveckling under januari-mars 2024

Trafik per

dag 2024

Trafik per

dag 2023

Utvecklingen för genomsnittlig trafik per dygn under 2024. Tågtrafikens utveckling presenteras i Øresundsindex/Trafikstatistik.

Jan-mar

Jan-mar

Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt

Börsmeddelande: Information om statsstödsärendet5.3.2024 10:25:00 CET | Pressmeddelande