Här är Europamästarna i E-sport – två företag tog hem ECEC

Torsdagens final i European Corporate E-sport Championship är avgjord. Som vinnare I CS:2 stod Advania Hellgamers medan Strawberry Stordalen Fanclub tog hem segern i Rocket League.

Finalkvällen inleddes med avgörandet i Rocket League-tävlingen. Det var två starka lag i Thermia Vi Värmer och Strawberry Stordalen Fanclub som gjorde upp om topplaceringen. När lagen möttes tidigare i turneringen gick segern till Thermia, som även var bäst ur startblocken i finalen.

Finalomgången spelades i bäst av fem, och började lite trevande innan Thermia, inte helt oförtjänt, tog ledningen. Strawberry svarade dock ganska snabbt med en kvittering och hade i matchens sista sekunder ett gyllene läge att avgöra. Men Jimmie i Thermia gjorde en fin räddning och tog första matchen till overtime. Jimmie följde där upp sin räddning med att avgöra första matchen med ett snabbt mål efter bara 6 sekunder.

Ledning för Thermia efter första ronden, därefter vaknade något i Strawberry-gänget som komfortabelt kvitterade matchserien efter 3–0 i andra mötet. Den bekväma segern följdes sedan upp av en betydligt jämnare match i lagens tredje möte, där spelaren Gylfen kom att bli tungan på vågen för SSF.

I ledning med 3–2 gav han sig ut på en soloräd som inte bara fullbordade ett hattrick, det punkterade även matchen, och i någon mån hela finalserien. Strawberry tog inga fångar i sista matchen. De gick ifrån till 2–0 och satte stor press på Thermia som inte riktigt kunde svara. Strawberry vann till slut matchen med 3–1 och blev därmed mästare i ECEC 2024.

– Vi är otroligt tacksamma för möjligheten att delta i ECEC och för att kunna representera Strawberry genom e-sport. Att vinna denna turnering fyller oss med enorm glädje och stolthet, och vi hoppas kunna göra samma sak i framtiden, säger Liam Hedman från det vinnande laget.

CS-finalen kommenterades av Ninjas in Pyjamas tränare, Daniel Narancic. Inet AB Klar För Start och Advania Hellgamers stod för underhållningen. Första kartan som spelades var Ancient. Inet rivstartade matchen och visade varför de gått obesegrade fram till finalen genom att ta en tydligt 9–1-ledning. Något som bara befäste känslan runt matchserien: Inet var solklar favorit till guldet. Det skrämde inte Advania. Istället visade de prov på stark moral och arbetade sig systematiskt tillbaka in i matchen och vid ställning 9–9 var det uppenbart att det var fördel Advania. Med ett slutresultat på 13–11 blev det mycket riktigt Advania som tog hem segern.

Kvällens andra karta var Anubis och det blev en otroligt jämn och gastkramande kamp mellan två högpresterande lag. Advania hade en liten ledning genom hela kartan och skaffade sig matchboll vid ställningen 12–8. Inet tänkte dock inte ge sig och klarade att hålla huvudena kalla och tog matchen till overtime. Övertiden var absolut jämn och slutade 15–15. Matchen gick in i en andra övertid. Även andra övertiden blev mycket jämn, med ett litet övertag för Advania som skaffade sig ytterligare en möjlighert att döda matchen med 18–17 på tavlan.

En härlig revansch för Advania-gänget som så sent som förra året gick på pumpen i semifinalen.

– Efter fjolårets tredjeplats var vi hungriga på vinst. Inet AB gav oss en ordentlig utmaning men vi behöll lugnet och spelade metodiskt. Även fast det såg dystert ut i början av matchen var det 100% PMA. Med hjälp av några otroligt viktiga clutchar kunde vi ta oss i mål. GGWP!

Strawberrys lag i ECEC.
Advania Hellgamers.