Från tung industri till kulturens vagga - okända pärlor i Sachsen-Anhalt

Östra Tyskland är fortfarande relativt okänt bland många svenskar. Regionen Sachsen-Anhalt var under DDR-tiden mest känd för sin industri med tung produktion men har tagit ett nytt initiativ för att rensa gamla industriområden och locka besökare till några välbevarade hemligheter. Här finns många okända historiska skatter, kultur och spännande upplevelser för dagens besökare.

Romantiska korsvirkeshus i många olika färger finns i Quedlinburg
Quedlinburg har fler än 2000 korsvirkeshus, det är som att gå i ett musem Investitions- und Marketinggesellschaft Sachsen-Anhalt mbH

Magdeburg, till exempel, har ett stort utbud av byggnader i flera olika stilar, vilket gör ett besök i staden till en arkitektonisk upplevelse. I spåren av arkitekturhistorien från medeltiden till Bauhaus och postmodernismen finns bevis på en speciell stadsutveckling som fortfarande har en kosmopolitisk karaktär med stora öppna ytor.

Harz är den högsta bergskedjan i norra Tyskland och är idealisk för vandring och mountainbike för både aktiva semesterfirare och de som söker avkoppling. De dramatiska bergen skapar kulisser, som har resulterat i att många filmer är inspelade här, tex George Clooneys Monuments Men och the Physician, med Stellan Skarsgård. I regionen ligger också den charmiga, men svåruttalade Quedlinburg, som firar 30 år som Unesco-världsarv. Den medeltida staden har fler än 2 000 korsvirkeshus från åtta århundraden.

Men Sachsen-Anhalt har flera okända fun facts att stoltsera med: Regionens ”Stonehenge” - Solobservatoriet i Goseck är äldre och har tydligare kunskap om användandet vid solstånden än den engelska motsvarigheten, och Sangerhausens Rosarium kan skryta med världens största samling av rosor.

Staden Halle och den omgivande regionen Saale-Unstrut är idealiska resmål för en fängslande weekendresa. Halle ligger i en pittoresk miljö vid floden Saales strand och kombination av historia, samtidskonst och kultur tillsammans med många vinproducenter i området gör besöket omfångsrikt. Vinregionen Saale-Unstrut är det nordligaste området i Tyskland där kvalitetsviner odlas. Här öppnar mer än 60 vingårdar sina dörrar för besökare att smaka på lokala viner. En annan fun fact är att ”Rotkäppchen”, ett östtyskt vinmärke för mousserande vin, var ett av de få företag, som efter Tysklands återförening köpte upp sin västtyska ”storebror” Mumm. Vanligtvis var det västtyska varumärken som köpte upp de östtyska.

Den södra delen av Sachsen-Anhalt, regionen Saale-Unstrut, har vacker natur att erbjuda. Här slingrar sig gångstigar och vattendrag genom dalar och ängar. Det finns sagoslott att upptäcka, blandat med gamla kyrkor och romerska lämningar. Gästvänligheten är smått unik med tanke på turismens korta historia i regionen.

Förslag på resrutt

För dig som vill uppleva något nytt, i den här delen av Tyskland, har Tyska Turistbyrån tagit fram ett förslag på resrutt:

Dag 1 – Halle, staden med fem torn och en Michelin-restaurang

Hausmannstornen, de fyra tornen på kyrkan vid torget, och Röda tornet är karaktäristiska kännetecken för Halles silhuett. Du kan klättra upp till toppen av alla fem tornen ensam eller som en del av en guidad tur. Kompositören George Friederich Händel, stadens store son, har förärats ett monument på stora torget och här finns också Halloren-butiken, den lokalt tillverkade chokladen, som är en av Halles främsta exportvaror.

Med spårvagnen till Kröllwitz (eller en 2-timmars promenerad längs floden Saale) nås Burg Giebichenstein, ett slott som är en del av stadsmuseet. Under sommaren äger guidade turer, festivaler och teaterföreställningar rum här.

Mat behövs också och inför kvällens middag tipsar vi om Speiseberg, den första Michelin-restaurangen i Halle med plats för tolv gäster. Den minimalistiska menyn kombinerar japansk haute cuisine och regionala ingredienser. Reservation krävs.

Dag 2 – Museum och traditionell mat och dryck

Förmiddagen kan ägnas tex åt Landesmuseum für Vorgeschichte, där elva temaområden guidar genom 450 000 år av mänsklig historia, från tidig stenålder till början av den moderna eran. Här finns också himmelskivan från Nebra, en bronsskiva från 1600 f.kr, som är världens äldsta kända fysiska avbild av astronomiska fenomen.

På slottet Moritzburg visas modern 1900-talskonst, bland dem verk av Lyonel Feiniger. Museet har en av världens mest omfattande samlingar av konstnären och är ett internationellt känt specialmuseum för klassisk modernism.

Halle Flammkuchen, den tyska versionen av pizza, tillsammans med en specialöl som bryggs på Brauhaus, ger ny kraft i benen, för en musikalisk upplevelse på eftermiddagen, vid Georg Frideric Händels födelseplats, Große Nikolaistrasse. Idag är huset ett museum med en permanent utställning tillägnad barockmusikens mästare.

För en middagsupplevelse utöver det vanliga tipsas om restaurang Charlotts trevliga innergård på Hotel Dorint, omgiven av grönska, innan dagen kan avslutas på det berömda konserthuset Steintor Varieté eller på Halle operahus.

Dag 3 – Unesco världsarv x 2

Weinhotel Freylich Zahn ligger 50 km från Halle, utmärkt bas för avkoppling samt mat och dryck, men också för besök i St. Peter och St. Paul-katedralen i Naumburg, en av de viktigaste byggnaderna under den sena romanska perioden och ett UNESCO-världsarv. Besökare är ofta trollbundna av uttrycksfullheten hos de 12 statyerna, som är mästerverk av medeltida konst och föreställer katedralens donatorer, från mitten av 1200-talet. Särskilt figuren Uta har inspirerat konstnärer och kreativa över hela världen.

Med det avklarat väntar annan värld; Rotkäppchens utställning med vinprovning och kunskap ger dig en fascinerande introduktion till världen av mousserande vinproduktion.

2000 korsvirkeshus från åtta århundraden

Nordväst om Halle ligger Quedlinburg, en medeltida stad med mer än 2 000 korsvirkeshus från åtta århundraden, sedan 1994 ett UNESCO-världsarv.

Quedlinburg är en av de bäst bevarade medeltida städerna i Tyskland. Att gå genom staden är som att resa tillbaka i tiden och det imponerande slottet Quedlinburg tronar högt över staden och erbjuder en underbar utsikt över det omgivande landskapet.

Staden innehåller över 2 000 korsvirkeshus från olika tidsepoker och är, med en stadskärna som täcker nästan 90 hektar, ett av de största minnesmonumenten i Tyskland. Korsvirkesmuseet ger information om denna byggkonst och visar hur Quedlinburg restaurerades och rekonstruerades.

Quedlinburg är också känt för sin mångsidiga kulturscen med museer, gallerier och evenemang samt den årliga medeltida festivalen. Omgivningarna runt Quedlinburg erbjuder långa promenader och vandringar. Det pittoreska landskapet i Harz med sina skogar, floder och berg är perfekt för naturälskare.

VÅRT TIPS:

Händelfestivalen är ett stort musikevenemang som lockar klassisk musik-älskare från hela världen till Halle varje år. Från 24 maj till 9 juni 2024 kan du njuta av festivalens unika program som inkluderar framträdanden av världens ledande musiker i autentiska miljöer.

Romantiska korsvirkeshus i många olika färger finns i Quedlinburg
Quedlinburg har fler än 2000 korsvirkeshus, det är som att gå i ett musem
Vandring högt över naturen på hängbron Titan
Inget för de som har höjdskräck: Tysklands längsta hängbro Titan i Harzbergen är drygt 450 meter lång.
Fem torn att besöka i staden Halle, Sachsen-Anhalt
Staden Halle, med fem torn och en Michelinrestaurang
Två kvinnor provar vin, stående mitt i vinodlingen
På vingårdarna i området erbjuds både vinprovning och guidade turer

Hemliga tavernor i Franken och andra kulinariska guldkorn i Tyskland15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förr i tiden tömde man lador, vardagsrum eller till och med privata sovrum för att under en begränsad tid servera gästerna sina egna viner och genuin husmanskost. Idag är vinområdenas sk ”Heckenwirtschaften” en säsongsbetonad höjdpunkt för alla som gillar genuina upplevelser. Det bayerska vinområdet Franken bjuder på lysande exempel, just när det kommer till Heckenwirtschaften.