SYSTRA klar för Alecta Fastigheters Vi på hörnet

Vi på hörnet, fastigheten som ägs av Alecta Fastigheter och just nu genomgår en totalomvandling har blivit med ny hyresgäst. Det är SYSTRA, konsultbolaget inom hållbara transportsystem, som har tecknat avtal om 1860 kvm. Avtalet gäller från 1 januari 2025.

Vi på hörnet är en fastighet från 60-talet som renoverats under snart två års tid och som förutom sitt utmärkande inredningskoncept inspirerat av 60- och 70 talets musikikoner Frank Sinatra och ABBA, har ett starkt återbruksfokus.

- Vi på hörnet erbjuder något alldeles extra för företag som vill kombinera funktionella lokaler med en utmärkande stil och som bryr sig mycket om hållbarhet. SYSTRA är onekligen ett sådant företag och vi är så glada över att välkomna dem som hyresgäst hos Alecta Fastigheter säger Charlotte Adlerton Gadd, affärsområdeschef för Alecta Fastigheter i Göteborg.

SYSTRA lämnar därmed sina lokaler på Mölndalsvägen och Hasselbladshuset på Sankt Eriksgatan.

- Inom SYSTRA är alla beslut vi tar utifrån ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv. Genom lokalernas fokus på bevarande och återbruk så bidrar detta till att minska vår miljöpåverkan, samtidigt som vi med fler än 170 kontorsplatser skapar tro och möjligheter för en fortsatt stark tillväxt i Göteborg, säger Per Åkesson Regionchef på Systra.

SYSTRA kommer bli grannar med Bygglogistik som flyttar in på 228 kvm i Vi på hörnet sommaren 2024. Övriga grannar blir de företag och privatpersoner som blir medlemmar i Alecta Fastigheters coworking- satsning Flexiwork. Drygt 2000 kvm kommer bli Flexiwork i Vi på hörnet, under namnet Flexiwork Kollektivet.

Från Alecta Fastigheter har Maria Hamrén ansvarat för uthyrningen.

FAKTA Vi på hörnet

• Vi på hörnet har en total yta om ca 10 000 kvm och utgörs av två hopbyggda fastigheter (Stampen 10:9 och Stampen 10:17).
  • Belägen i korsningen Stampgatan och Folkungagatan i Göteborg.
  • Utöver kontor planeras för restaurang, kafé och/eller bistro samt handel i bottenplanet.

Alecta Fastigheter utmanar coworking – startar Flexiwork med Flexitainment3.4.2024 06:25:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterar Alecta Fastigheter det nya konceptet Flexiwork som utmanar landets coworking-aktörer. Med Flexiwork tar Alecta Fastigheter full frihet till en helt ny nivå genom att avtalen är flexibla och antalet lösningar för kunderna är obegränsade. Flexitainment är ett aktivitetsprogram som ska samla de som är i huset i workshops, föreläsningar, minikonserter, provsmakningar, öppen pitchscen och annat som med tiden utvecklas tillsammans med kunderna in i framtidens mötesplatser.