Ungas attityd till naturvetenskap och teknik: Hur vänder vi trenden?

Många barn och unga har svårt att se den konkreta nyttan med naturvetenskap och teknik. Samtidigt skriker arbetsmarknaden efter kompetens. Hur kan vi vända trenden? Medier är välkomna till IVAs seminarium den 20 maj där vi presenterar en ny undersökning om mellan- och högstadieelevers attityder till naturvetenskap och teknik.

IVA presenterar en ny undersökning om mellan- och högstadieelevers attityder till naturvetenskap och teknik.

Sverige står inför en akut kompetensbrist inom STEM (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik). Bristen på STEM-kompetens hotar inte bara techbranschens tillväxt, utan hela Sveriges ekonomi och konkurrenskraft. Det påverkar vår förmåga att utveckla nya innovationer, lösa komplexa problem och skapa en hållbar framtid.

På seminariet lyfts olika perspektiv på hur vi kan förändra ungas relation till naturvetenskap och teknik. Experter och en panel belyser och diskuterar frågor som:

• Grupptillhörighet och identitet: Hur påverkar sociala faktorer barns och ungas intresse för STEM?
  • Att göra STEM meningsfullt: Hur kan vi koppla STEM till verkliga problem och utmaningar?
  • Samverkan mellan olika aktörer: Hur kan vi skapa bättre samverkan mellan skola, näringsliv och civilsamhälle för att främja STEM?

IVA presenterar också en ny rapport som innehåller en undersökning om mellan- och högstadieelevers attityder till naturvetenskap och teknik, framtagen av IVAs projekt Framtidens kunskapssamhälle. Projektet syftar till att göra STEM tillgängligt för fler barn och unga, främst från underrepresenterade grupper, och att alla barn och unga ska känna att STEM är både viktigt och meningsfullt.

Medier är välkomna att delta – anmälan till seminariet och eventuella önskemål om intervjuer görs till per.andersson@iva.se senast den 17 maj.

På seminariet medverkar:

Magnus Berggren, IVA-ledamot, professor Linköpings universitet, styrgruppsordförande Framtidens Kunskapssamhälle

Gustav Bohlin, Biträdande generalsekreterare och utredare Vetenskap & Allmänhet

Johnny Häger, undervisningsråd, Skolverket

Sara Jons, vd Ljungbergfonden

Christer Näslund, Borlänge kommun

Maria Persson Gulda, IVA-ledamot, teknikchef på H2 Green Steel

Eleonora Svanberg, STEM-fluencer och doktorand i teoretisk fysik på universitet i Oxford

Joakim Wernberg, Forskningsledare vid Entreprenörskapsforum och forskargruppschef vid Socioekonomiska Teknikstudier (SoeTech) vid Lunds universitet

Tid och plats:

Måndag 20 maj 2024 kl. 15.30-17.00. IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm. Seminariet sänds även digitalt.

Utbildningsminister Mats Persson möter akademi och näringsliv i Malmö13.5.2024 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien och Sydsvenska Handelskammaren bjuder in utbildningsministern till Malmö, för att utifrån ett sydsvenskt perspektiv, diskutera framtida kompetensbehov inom STEM-ämnena: naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. På seminariet medverkar ledande företrädare från näringsliv och akademi i Skåne. Medier är välkomna att delta – föranmälan krävs.