Barnmorskans dag 5 maj: Satsning på barnmorskor räddar liv

Barnmorskor har en unik kompetens och räddar många liv. De är avgörande för att kvinnor och barn ska hålla sig friska och överleva graviditet och förlossning och de hjälper också till med preventivmedel för att undvika oplanerade graviditeter. Nu beslutar Sida om stöd till tre organisationer som på olika sätt bidrar till att barnmorskor kan hjälpa miljontals kvinnor.

En kvinna i blå uniform byter blöja på ett barn i ett sjukhusrum.
Hälsoarbetaren Aydah Mohamed tar hand om nyfödda barn på neonatalavdelningen på Al Shaab-sjukhuset i Aden, Jemen, som stöds av UNFPA. Endast en av de fem fungerande vårdinrättningar som finns i landet erbjuder mödra- och barnhälsovård, på grund av de senaste sju årens väpnade konflikt. © UNFPA/Jadwiga Figula

– Att kvinnor världen över fortfarande riskerar sina liv för att föda barn är oacceptabelt. Särskilt med tanke på att de komplikationer som de dör av oftast går att förebygga. Att säkerställa att mödrar överlever är dessutom något av det viktigaste man kan göra för att barn ska ta sig ur fattigdom, vid sidan av vaccinationer. När en mamma mister livet innebär det, förutom sorgen, att det blir svårt för hela familjen att ta sig ur fattigdom, säger Torbjörn Pettersson, chef för Sidas avdelning för internationella organisationer och tematiskt stöd.

Gravida kvinnor och nyfödda barn dör av komplikationer som kan förebyggas

Under de senaste två decennierna har gravida kvinnor och nyfödda barn runt om i världen fått allt bättre hälsa och mödradödligheten har minskat med en tredjedel. Men sedan 2016 har den positiva trenden stannat av. I dag dör fortfarande en kvinna och nästan fem nyfödda barn varannan minut på grund av komplikationer i samband med graviditet och förlossning, som hade kunnat förebyggas.

Orsakerna till att trenden har brutits är flera: Allt fler människor lever i länder som befinner sig i konflikt och där sjukvården fungerar dåligt. Motståndet ökar mot flickors och kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp. Till exempel ifrågasätts deras rätt att använda preventivmedel och att kunna göra en säker abort. Många tvingas gifta sig innan de är vuxna.

– Mer än hälften av alla kvinnor i världen har inte rätt att bestämma över sin egen kropp, och en av de vanligaste dödsorsakerna bland tonårsflickor är komplikationer i samband med graviditet och förlossning. Och många, många fler drabbas av akuta eller kroniska sjukdomar eller funktionsnedsättningar, säger Torbjörn Pettersson.

Svenskt stöd bidrar till att ge miljontals kvinnor en säker förlossning

En hörnsten i arbetet med att förbättra kvinnors reproduktiva hälsa är barnmorskan. De stödjer kvinnor i samband med graviditet och förlossning, ger råd om preventivmedel, och ger vård i samband med missfall eller vid abort. Samtidigt saknas det totalt 900 000 barnmorskor runt om i världen.

Sida förnyar därför sitt stöd till följande tre organisationer:

UNFPA:s fond för mödrahälsa: Maternal and Newborn Health Thematic Fund (MHTF). 165 miljoner kronor under perioden 2024-2026. Allt sedan starten 2008 har Sida varit den största givaren till fonden, som har bidragit till stora förbättringar inom mödravården. Här är några resultat från år 2022:

• Åtminstone 2,4 miljoner gravida kvinnor fick säker förlossningsvård under 2022, vilket innebär att totalt 28 miljoner kvinnor har fått stöd sedan fonden inrättades 2008.
  • Fonden stöttade grundutbildning och fortbildning av närmare 84 000 barnmorskor, vilket innebär att sammanlagt 350 000 barnmorskor har utbildats sedan starten.
  • Fonden stöttade 525 barnmorskeskolor så att de blev fullt ackrediterade och anpassade till internationella standarder. Sammantaget har MHTF hittills stöttat över 1 500 barnmorskeskolor med böcker, utrustning och utbildningsmaterial.
  • Fonden stödjer mödrahälsa i följande länder: Benin, Burkina Faso, Burundi, DR Kongo, Elfenbenskusten, Etiopien, Ghana, Guinea Conakry, Kamerun, Kenya, Liberia, Madagaskar, Malawi, Mali, Niger, Nigeria, Rwanda, Senegal, Sierra Leone, Sudan, Sydsudan, Tchad, Togo, Uganda och Zimbabwe.
  • Ett tjugotal andra länder får ta del UNFPA:s kunskapsutbyte kring mödrahälsa. UNFPA undersöker vad mödradödligheten beror på i olika länder. Kunskapen används sen för att ta fram evidensbaserade arbetssätt som sprids mellan länder, istället för att varje land ska behöva ta fram sin egen modell.

Världshälsoorganisationen WHO. 114,5 miljoner kronor under 2024. Stödet går till WHO:s basprogram som bland annat går till att stärka barnmorskans roll och funktion inom sjukvården.

International Confederation of Midwives. 29 miljoner kronor under perioden 2024-2026. De organiserar barnmorskeförbund i mer än 100 länder. Organisationen gör ett viktigt arbete för att öka kvaliteten på barnmorskornas utbildning och deras insatser inom vården.