Amnesty International Sverige

Ylva Löwenborg, ny ordförande i svenska Amnesty

Under årsmötet den 4–5 maj valdes Ylva Löwenborg till den svenska sektionens styrelseordförande och tar därmed över efter Parul Sharma som innehaft posten i snart fyra år. Som ordförande kommer Ylva Löwenborg, tillsammans med styrelsen, vara medlemmarnas representant och sektionens högst beslutande organ mellan årsmötena. Sektionsstyrelsen är också svenska Amnestys röst i den internationella rörelsen. Uppdraget som ordförande är på två år.

Ylva Löwenborg, styrelseordförande Amnesty International Sverige
Ylva Löwenborg, styrelseordförande Amnesty International Sverige Foto: Viveka Österman

- Jag brinner för att utveckla och skapa resultat. Samtidigt känner jag ödmjukhet över att få vara del av en stor global rörelse och en röst för alla medlemmar som engagerar sig för mänskliga rättigheter. När jag tänker på Amnesty tänker jag på uttrycker “Tänk globalt, agera lokalt”, vilket är en av organisationens styrkor, nämligen att vara närvarande och agera både lokalt, nationellt och globalt, säger Ylva Löwenborg.

- Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Ylva Löwenborg för att säkerställa att Amnesty Sverige fortsätter att vara en stark röst för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Ylvas gedigna erfarenhet kommer att vara en fantastisk tillgång för organisationen givet de utmaningar vi står inför och den negativa utvecklingen vi ser i omvärlden, säger Anna Johansson, Amnesty International Sveriges generalsekreterare.

Ylva Löwenborg är 56 år och bor i Luleå. Hon är utbildad socionom och har mer än 20 års erfarenhet av både styrelsearbete och ledarskap inom civilsamhället och näringslivet, bland annat som chef på Röda Korset, Sensus studieförbund och Rädda Barnen. Därutöver har hon en lång erfarenhet av att starta och driva projekt och verksamheter, bland annat två Rättighetscentrum i norra Sverige och ett behandlingscenter för asylsökanden.

Fokus i Ylva Löwenborgs tidigare arbete och uppdrag har bland annat varit utveckling, utbildning, socialt arbete, mänskliga rättigheter, jämlikhet och mångfald, vilket har gett henne en bred och stabil grund att stå på när hon nu tar sig an uppdraget som styrelseordförande för den svenska sektionen av Amnesty.

-  Amnestys arbete är centralt för ett långsiktigt hållbart arbete för mänskliga rättigheter och klimatet, det vill jag vara med och bidra till. Jag är djupt oroad över hur vår demokrati utmanas, hur utrymmet för civilsamhället begränsas, hur ojämlikhet och polariseringen växer både här hemma i Sverige och i världen. Vi ser allvarliga brott mot krigets lagar. Vi ser en växande klimatkris och klimatorättvisa. Amnesty som organisation, med sin kunskap och möjlighet att bidra till positiv förändring, spelar en viktigare roll än någonsin. Världen hänger ihop. Vi är beroende av varandra, säger Ylva Löwenborg.

Om oss

Amnesty International är en oberoende internationell organisation som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Genom att avslöja kränkningar och skapa uppmärksamhet och opinion sätter vi press på regeringar och makthavare runt om i världen.

Läs mer om vårt globala arbete på  www.amnesty.org,där hittar du också alla de nyheter, blixtaktioner och rapporter vi publicerar.

Följ Amnesty International Sverige

Senaste pressmeddelandena från Amnesty International Sverige

FIFA måste ta sitt ansvar inför kommande VM när mänskliga rättigheter står på spel6.6.2024 01:01:00 CEST | Pressmeddelande

Det internationella fotbollsförbundet FIFA måste säkerställa att de länder som ansöker om att arrangera herrarnas fotbolls-VM 2030 och 2034 följer mänskliga rättigheter. Alla bud som riskerar att leda till människorättskränkningar och fläcka ner världens största idrottsevenemang måste avslås. Det konstaterar Amnesty International i en ny rapport som publiceras idag där människorättssituationen och risken för kränkningar har analyserats i samtliga länder som kandiderar för att stå värdar för VM.

Israeliska flygattacker i Gaza som dödade 44 civila är ytterligare bevis för krigsförbrytelser27.5.2024 01:01:00 CEST | Pressmeddelande

Attackerna, som utfördes i al-Maghazi den 16 april och Rafah den 19 respektive 20 april, dödade 44 civila palestinier, varav 32 barn, samt skadade minst 20 civila. Attackerna är ytterligare bevis på ett bredare mönster av krigsförbrytelser som begåtts av den israeliska militären i den ockuperade Gazaremsan de senaste 7 månaderna och bör utredas som sådana av den Internationella brottmålsdomstolen (ICC). Det konstaterar Amnesty International i en ny utredning som publiceras idag.

Frihetsberövad i åtta år - regeringen måste säkerställa att Ahmadreza Djalali får komma hem till Sverige25.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har gått 8 år sedan den svensk-iranske läkaren och forskaren Ahmadreza Djalali frihetsberövades under en resa till Iran. Det är tydligt att iranska myndigheter håller honom som gisslan och hotar att verkställa hans dödsdom när som helst för att tvinga Sverige att överlämna den dömde tidigare iranska tjänstemannen Hamid Noury. Amnesty uppmanar Sveriges regering att säkerställa att Iran friger Ahmadreza så att han får komma hem till sin familj i Sverige.