Pontus Näsén, MoDo Hockey - Rinkens Riddare 2023/24

Rinkens Riddare är ett av de äldsta hederspriserna i svensk ishockey. Vinnaren utses av Kamratföreningen Ishockeyjournalisternas styrelse och säsongens vinnare av priset Rinkens Riddare är backen Pontus Näsén, Modo Hockey.

Det var många som tvivlade på Pontus Näsén vid Modo Hockeys comeback i SHL, men han lurade alla. Spelade storstilat säsongen igenom, hade flest poäng av Modos backar - 25 varav två mål - och uppträdde ändå som en gentleman på rinken.

Pontus Näsén spelade 51 av Modos grundseriematcher och drog bara på sig en enda tvåminutare på botgörarbänken. Den utvisningen fick han säsongens absolut sista match mot Rögle borta.

Så visst kan man säga att det handlade om en mycket välförtjänt vinnare av Rinkens Riddare den senaste säsongen.

Den förste spelaren som erövrade utmärkelsen var Hans "Stöveln" Öberg, Gävle GIK säsongen 1962/63.

Pontus Näsén var med sin notering på en delad 16:e plats i SHL:s poängliga för backar den gångna säsongen. Ända sedan han kom till Modo har han spelat ihop med David Bernhardt, som under säsongen gjorde 20 poäng, varav tre mål.

Pontus Näsén blir den tredje backen i rad som får utmärkelsen Rinkens Riddare. I fjol handlade det om Joel Persson, Växjö Lakers, året dessförinnan Erik Gustafsson, Luleå Hockey.

Juryns motivering till Rinkens Riddare:

"Statistiken talar sitt tydliga språk, en spelare som är med i alla grundseriematcher utom en och bara drar på sig en enda utvisning på två minuter är definitivt en Rinkens Riddare. Utvisningen kom dessutom i sista matchen. Det här handlar också om en spelskicklig och framförallt passningsskicklig försvarsspelare."

Här ser du de tidigare vinnarna av utmärkelsen Rinkens Riddare >

Bilder

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se