Svenskt rekord av Emanuel Jonsson från Team Alingsås

Det fortsätter att rassla in svenska rekord vid individuella SM i bowling i Uddevalla. Igår slog Emanuel Jonsson, Team Alingsås BC, svenskt rekord över fem serier med 1346 poäng.
– Det känns lite surrealistiskt, säger Emanuel Jonsson.

Emanuel Jonsson från Team Alingsås slog svenskt rekord igår över fem serier vid individuella SM i Uddevalla.

Förra helgen var det Noel Haglund Torgersen från BK Skruscha som slog svenskt juniorrekord under individuella SM med 546 poäng över två serier. Jesper Svensson hade det tidigare rekordet på 537 poäng från 2016. Vänersborgsbowlaren tangerade även Benjamin Jonssons svenska juniorrekord över tre serier med 803 poäng.

Igår var det Emanuel Jonssons tur då han slog svenskt rekord för seniorer europeiskt spelsätt över fem serier med 1346 poäng. Det tidigare rekordet hade Benjamin Jonsson från BK June med 1336 poäng.
– Jag har känt mig i rätt bra form det senaste men jag trodde verkligen inte att jag hade den här poängnivån i mig just nu. Det är superkul och ett kvitto på att jobbet jag lägger ned på banorna lönar sig, säger Emanuel Jonsson.

Emanuel Jonsson fick totalt ihop 1969 poäng över åtta serier och leder kvalet för herrar A 22-30 år i individuella SM.
– Jag har ökat på träningsdosen rejält de senaste månaderna och ändrat lite i tekniken. Jag antar att det gav resultat nu. Under själva spelpasset kom jag rätt på det direkt och jag fick en ganska klar bild under inspelet över hur jag skulle försöka lösa banan. Min ungefärliga gameplan höll sig längre in i spelpasset än vad jag först trodde så det var bara att mata på. Jag försökte hela tiden att vara i nuet och ta ett slag i taget, vilket givetvis är betydligt lättare när det går bra.

Rekordslagningen var en fin uppladdning för Alingsåsspelaren inför helgens SM-slutspel.
– Jag hoppas att formen håller i sig till kommande helg.

De svenska rekorden ska godkännas av förbundsstyrelsen innan det uppdateras på hemsidan.

Kolla in de svenska rekorden här.

Individuella SM - resultat och mer info

Noel Haglund Torgersen slog svenskt juniorrekord förra helgen över två serier samt tangerade rekordet över tre serier.