Pergamon och Clan möts i SM-final idag

Team Pergamon och Team Clan är klara för final i SM-slutspelet i bowling och ett hett rivalmöte väntar under söndagen i Jönköping. Pergamon besegrade Full House i två raka semifinalmatcher. Desto jämnare blev det i den andra semifinalen där Clan besegrade Alingsås efter skiljeserie.

Team Pergamon och Team Clan är klara för final i SM-slutspelet i bowling.
Team Pergamon och Team Clan är klara för final i SM-slutspelet i bowling. Foto: Davide Panzino

Stjärnstarka Pergamon höll för favorittrycket i semifinalen mot Full House. Partillelaget vann övertygande i två raka matcher och är klara för final i 8-manna. I semifinal 2 under lördagen besegrade de Full House med 16-4.

I semifinalmötet mellan Team Clan Nässjö och Team Alingsås bjöds det på desto mer dramatik.
Clan vann den första matchen under fredagen men Alingsås utjämnade till 1-1 efter att ha vunnit semifinal 2 med 11-7 tidigare under lördagen. Därefter väntade en tredje och avgörande semifinal under lördagseftermiddagen som blev något alldeles extra. Efter fyra serier stod det 10-10 och matchen gick till skiljeserie. Där drog till sist Clan det längsta strået efter att ha avgjort i slutrutan.

De två senaste åren har Pergamon slagit ut Clan i semifinal på deras väg till SM-guldet. Senast lagen möttes i final var 2019 och då var Pergamon också starkast.

Den första finalen börjar kl 09.00 idag i RC Bowl i Jönköping. Bäst av tre matcher gäller. I damernas final väntar också ett riktigt klassikermöte där Spader Dam möter Team X-Calibur.

Till sändningen

Allt om SM-slutspelet

Tidsprogram söndag 12 maj
09.00 Final 1 damer och herrar
12.20 Final 2 damer och herrar
15.40 Ev final 3 damer och herrar

Klubbinfo Team Pergamon BC, Partille
Klubben bildades 1997
Antal SM-guld i 8-manna: 15

Klubbinfo Team Clan Nässjö BK
Klubben bildades 2002 (sammanslagning mellan Nässjö KK och Clan)
Antal SM-guld i 8-manna: 1 (2016 i Jönköping)

Jesper Svensson, Team Pergamon
Pontus Andersson i Team Clan jublar. Nässjölaget besegrade Alingsås i en dramatisk semifinal som gick till skiljeserie.