Team Pergamon är svenska mästare i bowling

Team Pergamon är svenska mästare i 8-manna. De besegrade Team Clan Nässjö i två raka finalmatcher vid SM-slutspelet i Jönköping. Partillelaget tar sitt 16:e SM-guld.

Team Pergamon är svenska mästare i 8-mannabowling på herrsidan.
Team Pergamon är svenska mästare i 8-mannabowling på herrsidan. Foto: Davide Panzino

– Det känns mer välförtjänt än på länge. Jag tycker att vi har gjort det fantastiskt hela helgen, säger Jesper Svensson i Pergamon som var poängbäst i den andra finalmatchen med 1012 poäng.

Bäst av tre matcher gällde under finaldagen och Pergamon vann den första matchen övertygande med 17-3 över Team Clan Nässjö. I final 2 var det Clan som inledde bäst och de ledde med 4-1 efter första serien. Men Pergamon kom tillbaka starkt och vann serie 2 med 5-0. I den tredje serien hade de också övertaget och de tog hem den med 3-2.
– Vi fick en lite sämre start men sedan lyfte vi oss, säger William Svensson i Pergamon.

Partillelaget vann den fjärde serien med 4-1 och hade därmed säkrat klubbens 16:e SM-guld. En som har varit med på hela resan sedan det första guldet 2003 är Martin Larsen.
– Det är alldeles underbart. Det spelar ingen roll hur många gånger det är. Det är lika mycket jobb och slit varje år. Vi vet att de andra jagar oss och vill slå oss. Jag kände mig lite orolig inför det här slutspelet. Vi har alltid ett bra lag på pappret men i år var det extremt bra. Men det avgörs inte på pappret och många tror nog att det bara ska gå in och lösa sig. Men vi gjorde jobbet och såg till att behålla fokus inför varje slag. I år var vi helt enkelt för bra, säger Martin Larsen.

Resultat från matchen

Slutspelssidan

SM-slutspelet 2024, herrar topp 3 Jönköping
1. Team Pergamon BC, Partille
2. Team Clan Nässjö BK
3. Team Alingsås BC
3. BK Full House, Ängelholm

Team Pergamon BC guldlag:
Timmie Ahl

2017 Team Pergamon BC
2016 Team Clan BK
2015 Team Pergamon BC

Team Pergamon är svenska mästare i 8-mannabowling på herrsidan.
Guldjubel i Team Pergamon.

Maja Engberg och Nora Johansson vann VM-guld i dubbel - 3 medaljer för Sverige i U21-VM19.7.2024 07:31:45 CEST | Pressmeddelande

Nora Johansson och Maja Engberg vann igår guld i dubbel vid U21-VM i bowling. I finalen besegrade de Katelyn Abigania och Annalise O´Bryant från USA med 2-0 i serier. Sverige tar tre medaljer vid U21-VM i Incheon, Sydkorea, och efter två finalförluster tidigare under torsdagen så avslutades mästerskapet på bästa sätt för Sverige. – Det var ett väldigt efterlängtat guld, säger Nora Johansson.