IM

Mikrofon av förstörda vapen ska stärka röster mot våld

På fredsinstitutet Sipris pågående konferens i Stockholm presenteras en innovation: En mikrofon gjord av beslagtagna illegala vapen.
Mikrofonen är ett samarbete mellan ungdomar från vapenvåldsdrabbade områden i Philadelphia, USA, och biståndsorganisationen IM med initiativet Humanium Metal.

En mikrofon för fred! Sipris styrelseordförande Stefan Löfven med Humanium Metal-mikrofonen på Stockholm forum for peace and development 2024. Foto: Alev Karaduman/IM

Fredsforskningsinstitutet Sipris konferens är i år platsen för presentationen av en nyhet: en mikrofon gjord av fredsmetallen Humanium Metal – skapad av beslagtagna illegala vapen.

På plats på konferensen finns beslutsfattare, internationella organisationer och representanter för civilsamhället, däribland IM och Humanium Metal.

Den unika mikrofonen ska stärka vapendrabbades röster och bli en ljudlig symbol för fredliga och inkluderande samhällen, Globala målet 16. Mikrofonen visar också hur man på ett innovativt sätt kan förvandla något djupt destruktivt till något konstruktivt.

Det är tack vare ungdomar i ett vapenvåldsdrabbat område i USA som mikrofonen blivit verklighet, i samarbete med den svenska biståndsorganisationen IM, Individuell Människohjälp.

En idé av elever i ett utsatt samhälle

Mikrofonen för fred föddes för snart två år sedan – utifrån den starka oro för vapenvåld som elever på The Workshop School i Philadelphia kände. Ungdomarna ville göra något konkret mot det utbredda vapenvåld de plågades av i både sitt lokalsamhälle och i landet. Vapenvåldet är den främsta orsaken till ungas dödsfall i USA.

Under en fritidsklubb där eleverna diskuterade rasism, fängelsesystemet och vapenvåld fick de kännedom om IM:s initiativ Humanium Metal. De inspirerades av idén att omvandla olagliga vapen till meningsfulla produkter.
Väl utrustade med fredsmetallen, och med kunskaper och en stark motivation, påbörjade eleverna ett projekt. Tillsammans med sina lärare designade de en mikrofon i Humanium Metal. En fredsmikrofon för att öka medvetenheten om det globala vapenvåldet.
De fick också stöd av organisationen Hip-hop Loves Foundation och senare Sandviks 3D-avdelning och idag finns det tre Humanium Metal-mikrofoner: i Sverige, USA och Brasilien.

Samarbete och innovation för fred

IM och Humanium Metal hoppas nu att mikrofonerna gör att fler kan berätta om det globala vapenvåldet och överrösta de som på olika vis stödjer våld och vapen.

– Ingenting skulle göra Humanium Metal-teamet och skaparna gladare än att kunna förstärka så många röster som möjligt, säger Alev Karaduman som jobbar med Humanium Metal.

Kollegan Yusuf Tolosa tillägger:

– Ett fokus för konferensen är "Att bygga förtroende i en delad värld". Det är precis vad vi gör med mikrofonen. Vi behöver lyssna på varandra och engagera oss i öppna samtal för att skapa positiv samhällsförändring.

Humanium Metal och IM har en monter på konferensen. Förhoppningen är att andra organisationer inspireras att använda fredsmikrofoner för att nå ut med budskap mot vapenvåld.
Alev Karaduman fortsätter:

– Mikrofonen är också ett bevis på vad som kan uppnås när unga människor samarbetar med civilsamhällets organisationer – och när man arbetar konstruktivt för en värld där fred och frihet från våld är norm. Inte undantag.

Vill ni veta mer? Hör av er!

Vill ni prata med Alev Karaduman, Humanium Metal-ambassadör: 0722-46 80 49

Eller mejla på alev.karaduman@imsweden.org

www.humanium-metal.com

Bilder

En mikrofon för fred! Sipris styrelseordförande Stefan Löfven fick hålla i Humanium Metal-mikrofonen på Stockholm forum for peace and development 2024.
Ladda ned bild
Humanium Metal-mikrofonen på Sipri 2024.
Ladda ned bild
Fredsmikrofonen är gjord av nedsmälta vapen.
Ladda ned bild
Mikrofonen fick ta plats på podiet när Per Olsson Fridh, generaldirektör för Folke Bernadotteakademin, samtalade med Majed Al Ansari, rådgivare till Qatars premiärminister, Heela Yoon, grundare av Afghan Youth Ambassadors for Peace samt längst bort Itonde Kakoma, som leder Interpeace.

Om oss

IM är en idéburen, obunden medlemsorganisation som arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer, för en jämlik och medmänsklig värld. Vi kämpar för en värld där människor av egen kraft kan ta sig ur fattigdom och utanförskap. I vårt arbete utgår vi ifrån de mänskliga rättigheterna, en hållbar värld och tar avstånd från all form av diskriminering.

Följ IM

Senaste pressmeddelandena från IM