Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
I domen från 2023 förbjöd patent- och marknadsdomstolen, PMD, en mejeriproducent att använda påståendet ”netto noll klimatavtryck” och andra liknande påståenden som ger konsumenten intryck av att produkten inte har någon påverkan på klimatet, eller att påverkan har blivit fullt ut kompenserad om det inte kan styrkas.
Domstolen fastslog att påståendet gav konsumenter intrycket av att produkten inte hade någon påverkan på klimatet, eller att den påverkan som produkten hade orsakat var helt kompenserad. Mejeriproducenten kunde inte bevisa att så var fallet, och det framkom även flera oklarheter kring klimatkompensationen, vilket sammantaget gjorde att påståendet ansågs vara vilseledande.
Underlättar tillsynsarbete
Med ledning av domen har nu konsumentmyndigheterna i de nordiska länderna kommit fram till att det finns uppenbara svårigheter att styrka klimatkompensationspåståenden i enlighet med direktivet om otillbörliga affärsmetoder som implementerats genom marknadsföringslagen i Sverige. Av den anledningen bör därför företag undvika att använda sig av svepande påståenden om klimatkompensation i sin marknadsföring. I stället bör företag beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
– Tack vare samarbetet mellan de nordiska länderna har vi konsumentmyndigheter nu en gemensam hållning i den här frågan. Det underlättar vårt tillsynsarbete och gör det lättare för företag att respektera de regler som finns på det här området, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.
Kontakter
Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten tel 054-19 40 20
Dokument
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner17.5.2024 08:43:51 CEST | Pressmeddelande
Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Internationell biljettåterförsäljare lovar skärpning16.5.2024 16:13:21 CEST | Pressmeddelande
Världens största återförsäljare av andrahandsbiljetter till konserter och evenemang, Viagogo, lovar att bättra sig efter hård kritik från EU:s konsumentskyddsnätverk och europeiska kommissionen. Ett stort antal konsumenter har flaggat för att företaget hetsar sina kunder till köp och att villkoren är otydliga.
Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning25.4.2024 10:01:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank25.4.2024 09:27:04 CEST | Pressmeddelande
Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
Misslyckade köp slukar miljarder varje år – hantverkartjänster största boven24.4.2024 10:02:34 CEST | Pressmeddelande
Varje år förlorar svenskarna minst 40 miljarder kronor på köp som inte slutar bra, visar ny studie av Konsumentverket. Med bättre kunskap om vilka rättigheter man har går det att spara många tusenlappar som konsument.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum