Jonathan Lekkerimäki, Örebro HK- Årets Junior i svensk hockey 2023/24

Han gjorde lite av tidernas mål i SHL - och han spelade under säsongen i J 20, Juniorlandslaget, Örebro i SHL, Vancouvers farmarlag och Tre Kronor.

Det är Jonathan Lekkerimäki, högerfattad fruktad målskytt, det handlar om.

Inte nog med det här. Jonathan har nu valts till Årets Junior av Kamratföreningen Ishockeyjournalisternas styrelse, tidigare har han erhållit Elite Prospect Award, som bäste junior.

- Vist har det gått bra i vinter, jag är mer än nöjd, säger sympatiske Jonathan.  Och det har ju faktiskt hänt en hel del.

Visst har det gjort det.

Ett äkta Zooro-mål

Vi tar det här med tidernas mål i SHL till att börja med. Det handlade om ett riktigt s k Zorro-mål mot Luleå, f ö hans 19:e under säsongen i SHL.

Tio minuter kvar av matchen och då gjorde Jonathan Lekkerimäki sitt Zorro-mål. Det var lika snyggt som överraskande.

- Det var inte så mycket att tänka på, en ren instinkt, säger Jonathan. Det var kul att den gick in. Det har aldrig hänt tidigare.

Jonathan Lekkerimäkis konstmål gjorde att Örebro vann matchen med 2-1 och tog tre viktiga poäng.

Totalt under säsongen blev det 31 poäng för Jonathan i SHL, varav 19 mål. Han toppade juniorernas poängliga i SHL helt överlägset, nästan dubbelt så många poäng före Noah Östlund, Växjö Lakers, båda spelarna i Djurgårdens IF säsongen dessförinnan.

Trimmades av Sedinarna

Jonathan Lekkerimäki har sin hockeyframtid utstakad. När grundserien tog slut drog han iväg till Vancouver Canucks, där han togs om hand av tvillingarna Daniel och Henrik Sedin och fick lära sig lite om organisationen om laget och så. Dessutom spela sex matcher i farmarlaget Abbotsford.

- En lärorik och kul upplevelse, säger han. Framförallt uppträckte att spelet vid sargerna är helt olik det jag varit van med tidigare i och med att det är mindre rink.

Debut i Tre Kronor

Efter äventyret i Vancouver kallade förbundskaptenen Sam Hallam på honom för landskamper i Tre Kronor mot Finland.

- Något jag i sanning aldrig räknat med, säger han. Men förstås fantastiskt kul.

Årets Junior är ett av de äldsta hederspriserna i svensk ishockey. 1961/62 delades det första ut och det gick till Leif "Honken" Holmqvist. Från 1992/93 är det styrelsen i Kamratföreningen Ishockeyjournalisterna som utser vinnaren.

Det här var andra året i rad som en spelare från Örebro utsågs till Årets Junior. I fjol var det Leo Carlsson. Genom tiderna har Anders Hedberg utnämnts till Årets Junior två år i rad.

Jonathan Lekkerimäki är född 24 juli 2004 och det var tidigt som Vancouver Canucks hade ögonen på honom. Att han med tiden blir en toppspelare även i NHL ser vi som ganska givet.

Vinnaren av Årets Junior brukar bli det!

Juryns motivering:

”Han var lika överlägsen som bra. Spelade under säsongen i J 20, Juniorlandslaget, Örebro i SHL, Vancouvers farmarlag och tre Kronor. Det säger det mesta om hans kapacitet.”

Tidigare pristager som Årets Junior

Bilder

Svensk Ishockey – tillsammans tar vi ansvar och skapar passion, framgång och glädje i vardagen. Svenska Ishockeyförbundet bildades den 17 november 1922. Medlem i Sveriges Riksidrottsförbund sedan starten och i Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) sedan 1912. Vi är en av de mest framgångsrika idrotterna i Sverige och en av de mest framgångsrika inom vår idrott i världen. Det ska vi fortsätta att vara. Svensk Ishockey ska också vara en samlande kraft och bidra till att bygga vårt framtida samhälle. Svenska Ishockeyförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund med 392 föreningar i 22 distrikt och drygt 68 000 spelare och domare. 2 301 ishockeylag samsas i 363 ishallar runt om i landet. Om Svenska Ishockeyförbundets pressmeddelanden Den som vill ändra, lägga till eller ta bort E-postmottagare meddelar detta till info@swehockey.se