Lidl Sverige

Första spadtaget är taget för Lidls nya butik i Eslöv

Dela

De senaste åren har Lidl Sverige vuxit snabbare än övriga i branschen och nu fortsätter Lidl att växa i Sverige. Förra året stod det klart att Lidl Sverige får grönt ljus att etablera sin första butik i Eslöv kommun. Idag togs det första spadtaget för den nya butiken vid Bergarondellen.

Från vänster: Niclas Kjellman, regiondirektör Lidl Sverige, Monika Kardacz, Folkets bygg, Johan Andersson, kommunstyrelsens ordförande, Petra Wahlström, fastighetschef Lidl Sverige, Elin Flyren, Folkets bygg, Robert Zubkowicz, projektledare Lidl Sverige.
Från vänster: Niclas Kjellman, regiondirektör Lidl Sverige, Monika Kardacz, Folkets bygg, Johan Andersson, kommunstyrelsens ordförande, Petra Wahlström, fastighetschef Lidl Sverige, Elin Flyren, Folkets bygg, Robert Zubkowicz, projektledare Lidl Sverige.

Marken där butiken ska byggas är belägen nära ett kommande bostadsområde vid Bergarondellen, är 9 000 kvm stor och Lidl planerar att bygga en butik med en försäljningsyta på 1 400 kvm. Butiken är planerad att öppna under det första kvartalet 2025 och i samband med öppningen kommer omkring 20 personer att anställas. Det blir en fullsortimentsbutik med färskvaror och en stor bake-off. Entreprenören är Folkets bygg.

- De senaste åren har frågan med stor frekvens funnits med i vardagen hos många medborgare och i sociala medier: när öppnar Lidl? Nu ser vi fram emot byggnation här i porten in mot Eslöv men framförallt en invigning av en ny livsmedelsbutik och nya arbetstillfällen, säger Johan Andersson, kommunstyrelsens ordförande i ett tal på plats när första spadtaget togs idag.

Bygget av den nya butiken försenades under förra året på grund av att en fridlyst vattensalamander upptäckts i närområdet. Efter en omfattande utredning kommer Lidl att vidta flertalet nödvändiga skyddsåtgärder för att skydda och bevara grodarten.

- Vi kommer bland annat att bygga ett vattensalamanderhotell i vattenbrynet som säkerställer grodartens fortplantning. Jag har jobbat många år i branschen, men det är första gången jag planerar en hotell- och sparesort för grodor, säger Petra Wahlström, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Visionsbild
Visionsbild
Ladda ned bild

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye