Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) april 2024

Dela

Inflationen i april var 3,9 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är lägre än i mars. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 0,7 procent, vilket är betydligt lägre än den övergripande inflationen. Trenden med en avtagande prisökningstakt ger en förhoppning, både till konsument och butik, att vi nu lämnat de kraftiga prisökningarna bakom oss, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Imorgon, torsdag den 16 maj, publiceras Dagligvaruindex april (dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis). Samma dag anordnar Svensk Dagligvaruhandel även ett webbinarium kl. 08.00 om butiksetablering. Se program och anmäl dig här.

Kontakter

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel välkomnar finans- och landsbygdsministrarnas initiativ till dialog med livsmedelskedjan13.3.2025 15:29:50 CET | Pressmeddelande

Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar: Det är positivt att hela livsmedelskedjan lyfts i detta initiativ och att dialogen med branschen står i fokus för mötet. Vi behöver ha en gemensam förståelse för vad som ligger bakom prisutvecklingen i hela Europa. Det är komplexa utmaningar från jord till bord som kräver ett helhetsperspektiv där alla led – från primärproduktion till handel och konsument – inkluderas. Att landsbygdsministern är engagerad i frågan är särskilt viktigt, då livsmedelsförsörjning och konkurrenskraft är avgörande för både näringsliv och konsumenter. Vi ser fram emot en konstruktiv dialog och har flera konkreta förslag på vad som behöver göras för att stärka livsmedelskedjan framåt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye