Ny styrelse i Sveriges Bussföretag

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter.

Sveriges Bussföretags årsstämma hölls i Stockholm den 16 maj. Till styrelsens ordförande omvaldes enhälligt Thomas Byberg.

- Svensk bussnäring står inför många viktiga utmaningar de kommande åren. Vi skall vara basen i en fossilfri kollektivtrafik, något som är helt nödvändigt för att samhället skall klara av att ställa om. Samtidigt är förarbristen något som påverkar varje enskilt bolag i branschen och gör riskerna i anbudsförfarandet allt större. De gångna åren har vi haft framgångar i många viktiga frågor som vi drivit och tillsammans under flaggan Sveriges Bussföretag är vi viktig part att lyssna på.

- Det är en stor ära och ansvar att få axla ordföranderollen ytterligare en period säger Tomas Byberg till vardags VD i familjeföretaget Byberg & Nordin busstrafik AB.

Den nya styrelsen i Sveriges Bussföretag består av:

• Tomas Byberg, Byberg & Nordin, omval, förslag till ordförande
  • Martin Pagrotsky, Nobina, omval
  • Frida Mattsson, Håbo Buss, omval
  • Helen Bergh, MK Bussresor, omval
  • Per Thorsell, Bergkvarabuss, omval
  • Pär Åkerberg, Åkerbergs Trafik, omval
  • Robert Nyberg, Vy Buss, omval
  • Jonas Kempe, Connect Bus, omval
  • Johan Oscarsson, VR Sverige, omval
  • Christer Pettersson, Bivab AB, omval
  • Niklas Blomqvist, Transdev, nyval
  • Mikael Wågberg, Keolis, nyval

För mer information och direktkontakt:
Tomas Byberg, telefon: +46 (0) 70 377 70 00

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi drygt 250 medlemsföretag med cirka 26 000 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Läs mer på sverigesbussforetag.se

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.