Internationell biljettåterförsäljare lovar skärpning
Världens största återförsäljare av andrahandsbiljetter till konserter och evenemang, Viagogo, lovar att bättra sig efter hård kritik från EU:s konsumentskyddsnätverk och europeiska kommissionen. Ett stort antal konsumenter har flaggat för att företaget hetsar sina kunder till köp och att villkoren är otydliga.
Under lång tid har konsumenter inom Europa klagat på det internationella storföretaget Viagogo. Företaget, som också vänder sig till svenska konsumenter, har som affärsidé att sälja biljetter till konserter och olika typer av evenemang, till exempel fotbollsmatcher, i andra hand.
Klagomålen mot företaget handlar i många fall om att villkoren för kunderna är otydliga. Informationen har till exempel varit dålig gällande företagets roll som mellanhand, vem det är som faktiskt står bakom biljetterna samt vilka avgifter och skatter som tillkommer på priset. Dessutom har konsumenter klagat över att företaget hetsar till köp med hjälp av nedräkningsklockor och luddiga påståenden om biljettbrist.
Förbättring på många punkter
Sedan april 2021 har EU:s konsumentskyddsnätverk (CPC), där också Konsumentverket ingår, fört en dialog med Viagogo om problemen. Nu har företaget åtagit sig att bättra sig på ett flertal punkter:
- Det ska bli tydligt för konsumenten att Viagogo inte är utfärdare av biljetterna som säljs på plattformen.
- Konsumenten ska få information om det är en privatperson eller ett företag som står bakom biljetterna.
- Det exakta platsnumret för biljetterna ska framgå, inte bara vilken sektion det är.
- Det ska bli tydligt vilka avgifter som ingår i biljettpriset.
- Viagogo ska klargöra hur olika biljetter rankas i sökresultat på webbplatsen.
- Viagogo ska väsentligt minska antalet nedräkningsmeddelanden som visas på webbplatsen.
Dessutom har företaget gått med på att göra ett antal förändringar och förtydliganden av villkoren som gäller för konsumenten. Bland annat ska tiden för att göra ett återköp förlängas om problem skulle uppstå med biljetterna.
Viagogo har nu fram till augusti på sig att genomföra förändringarna. CPC-nätverket och kommissionen kommer att övervaka hur förändringarna presenteras. Om företaget misslyckas med att uppfylla sina åtaganden kan myndigheterna överväga att vidta rättsliga åtgärder.
Kontakter
Kontakt för medierna: Vid frågor och för ytterligare kommentarer kontakta presstjänsten tel 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum