Marie Linder trygghetsvandrar med Muharrem Demirok i Sätra 22 maj

Hyresgästföreningen fortsätter kraftsamla kring allas rätt till trygga bostadsområden och fortsätter under året att bjuda in våra folkvalda politiker till våra trygghetsvandringar. Onsdag 22 maj kommer Hyresgästföreningens förbundsordförande trygghetsvandra med Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok i Sätra, Stockholm.

Hyresgästföreningen trygghetsvandrar i Gottsunda. Foto Johannes Svensson.

Hyresgästföreningen fortsätter satsningen på allas rätt till trygga bostadsområden under 2024 och vi bjuder under året in politiker till våra trygghetsvandringar. Onsdag 22 maj kommer Hyresgästföreningens förbundsordförande Marie Linder trygghetsvandra med Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok i Sätra, Stockholm. Med på plats finns även företrädare för lokala hyresgästföreningar och hyresvärdar i området.

Det finns möjlighet för media att delta under trygghetsvandringen. För mer information kring tid och plats kontakta Hyresgästföreningens pressekreterare Gilda Romero: 072-549 11 55 eller gilda.romero@hyresgastforeningen.se  alternativt Mathilda Laestadius, press- och kommunikationsansvarig hos Muharrem Demirok, 072-213 42 19

Om Hela Sverige Trygghetsvandrar:
Trygghetsfrågan berör alla oss hyresgäster och är en central fråga i Hyresgästföreningens verksamhet. I över 100 år har Hyresgästföreningen funnits i bostadsområden i hela landet för att göra dem bättre och tryggare för alla hyresgäster. Under november 2023 uppmanade vi våra grannar, det lokala föreningslivet och alla goda krafter i vårt samhälle att sluta upp och trygghetsvandra tillsammans med oss. Från norr till söder öppnade vi dörrarna till våra lokala hyresgästföreningar och genomförde över 100 trygghetsvandringar i hela landet.

Så här trygga känner sig svenskarna i sina bostadsområden visar ny undersökning. Förbundsordförande: "Borde bli en väckarklocka"13.6.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen har gett Indikator Opinion i uppdrag att titta närmare på hur svenskar och hyresgäster upplever tryggheten i sina bostadsområden. Undersökningen visar att hyresgästerna är mer otrygga i sina områden än de som bor i ägt boende. Undersökningen visar även att svenskarna hellre ser förebyggande åtgärder för att öka tryggheten än mer repressiva åtgärder.