Consids hållbarhet prisas internationellt: ”Hållbarhet genomsyrar hela verksamheten”

Under de senaste åren har it-företaget Consid steppat upp sitt hållbarhetsarbete. Under 2023 antogs de, som ett av få företag i Sverige, till prestigefulla Science Based Targets Iniatives. Hårdsatsningen på hållbarhet prisas nu av Scandinavian Business Awards 2024.

Nathalie Besèr, kommunikations- och hållbarhetschef på Consid.
Nathalie Besèr, kommunikations- och hållbarhetschef på Consid. Consid

Prisregnet fortsätter falla över Consid. Tidigare i år meddelandes det att företaget, efter tio Di-Gaseller, tilldelas en Mästargasell av Dagens Industri. Under förra veckan kom även beskedet att it-bolaget tilldelas Most Pioneering Sustainable IT Transformation Consultancy 2024.

Consids hållbarhetschef Nathalie Besèr var den som tog emot beskedet.

– Fantastiskt roligt att vi får den uppmärksamheten och att vårt hårda jobb betalar av sig. Klimatfrågan är den viktigaste hållbarhetsfrågan och något vi satsat otroligt mycket på under de senaste åren. Det handlar om allt ifrån att se över hur vi konsumerar på våra 40 kontor, vad vi konsumerar, resepolicys – vi har skurit i allt vi kunnat, säger Nathalie Besèr.

Priset delas ut under Scandinavian Business Award och har utsetts av en tung jury bestående av sakkunniga forskare och företagare, där juryns egen research varit en central del av bedömningen.

– Det är ett bevis på att vårt engagemang och våra investeringar är korrekta. Vi sätter ett stort värde i att vara ett hållbart företag, både i ett makro- och mikro-perspektiv, säger Peter Hellgren, Consids grundare och vd.

Visionen från när Consid grundades år 2000 var att starta företaget Peter Hellgren och Henrik Sandell alltid velat jobba för och som kunder älskar att jobba med. I den andan har ett socialt ansvar alltid varit en central del i Consids historia.

– Hållbarhet är ett brett begrepp. Internt sätter vi stort värde i våra anställdas psykiska och fysiska hälsa – det är hållbarhet. Samtidigt jobbar vi aktivt med våra kunder för att ta fram hållbara lösningar för dem, vi gör justeringar i hur vi bedriver vardagen för ökad hållbarhet och mycket mer. Det genomsyrar verkligen hela verksamheten, säger Nathalie Besèr.

Nathalie Besèr, kommunikations- och hållbarhetschef på Consid.