Stärkta band mellan välgörarna Rider och Consid ska locka unga till it

It-företaget Consid och initiativet Rider ingår ett samarbete för att hjälpa ungdomar att få en väg in i arbetslivet. Tanken är att väcka ett intresse för it-branschen och på så vis minska glappet mellan ungas kompetens och vägen till yrkeslivet.

Tim Omorogieva, vd och frontman för Rider.
Tim Omorogieva, vd och frontman för Rider. Consid.

– Det finns ett kunskaps- och nätverksglapp som leder till att ungdomar hamnar fel eller känner sig vilsna när de ska komma ut i arbetslivet. Företagen behöver folk och ungdomarna behöver jobb, och vi vill hjälpa dem att hitta varandra. Det är inte alla som har stöttning och kunskap hemifrån kring hur man hittar till olika branscher, eller ens vilka alternativ man har. Att vara en ”rider” hos oss kan hjälpa de ungdomarna att hitta rätt, säger Tim Omorogieva, vd och frontman för Rider.

Rider är ett initiativ startat i Kristianstad med utgångspunkten ungas möjligheter. Genom att bygga broar mellan den yngre generationen och arbetslivet är målet att sänka trösklarna in på arbetsmarknaden. Genom att ge ungdomarna möjlighet till att testa på olika yrken vill Rider med lokala företagsprofilen Tim Omorogieva fungera som en katalysator för nästa generations företagare i Kristianstad. Det lokala mottagandet av Rider har varit gott, för bara någon månad sedan prisades Rider som Årets innovationsföretag i Kristianstad.

Consid kommer in som ett av Sveriges, och Nordens, ledande it-företag med närmare ett 40-tal kontor runt om i Sverige och norra Europa. För att visa på möjligheterna som finns inom it kickstartades projektet i Kristianstad med en workshop den 22 maj.

– It och tech är en framtidsbransch. Det är här morgondagens teknik och innovationer skapas som inom kort kommer ha stor effekt på våra liv. Att visa upp it som en möjlig yrkesbana och en väg framåt är nyckeln för fortsatt innovation och digital transformation, säger Peter Hellgren, vd och grundare Consid.

Alltsedan Consid grundades år 2000 har nästa generation och tron på fortsatt utveckling varit en central del av verksamheten. När det interna initiativet Consid Youth Education togs var målet att, likt Rider, inspirera unga att se en karriär inom it.

– Vi är så glada att få vara med och bidra till det här initiativet. Som en stor aktör i branschen brinner vi för att stötta framtidens IT-stjärnor. Det är viktigt för oss att dela med oss av vår kunskap, därför startade vi upp Consid Youth Education och samarbetet med flera yrkeshögskolor där vi är med och säkrar kompetensen inom IT och bidra med vår yrkeskunskap. Tillsammans med Rider får vi chans att möta ungdomarna ännu tidigare, säger Charlotte Magnusson, Head of Education på Consid.

Charlotte Magnusson, Head of Education på Consid.