Storsatsning i miljardbransch ska lösa den brinnande kompetenskrisen: ”Enorma problem väntar runt hörnet för näringslivet”

Bristen på kompetens på arbetsmarknaden växer och företagsledare oroar sig för verksamheternas framtid. För att möta krisen går svenska Keeparo och finska Duunitori Group nu ihop och ska hjälpa fler företag med employer branding och kompetensförsörjning. “Vi ser en enorm potential. Den växande kompetenskrisen kommer att kräva stora investeringar för arbetsgivare framåt”, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo.

Lisa Hasselström, vd Keeparo och Anita Rae, vd Jobbland Sverige
Lisa Hasselström, vd Keeparo och Anita Rae, vd Jobbland Sverige Foto: Duunitori

Trots att Sverige befinner sig i en lågkonjunktur söker många bolag efter kompetens. Och det är en riktig utmaning. Siffror från Svenskt Näringsliv visar att åtta av tio företagsledare har svårt att hitta rätt kompetens och därmed hindras från fortsatt tillväxt. Dessutom påverkar faktorer såsom en åldrande befolkning, behov av utländsk arbetskraft samt att nya generationer intar arbetsmarknaden med andra förväntningar och högre krav på arbetsgivare.

– Det största tillväxthindret nu och framåt för näringslivet är kompetensbristen. Företag som vill växla upp kan helt enkelt inte rekrytera tillräckligt bra arbetskraft vilket kommer att slå hårt mot den svenska arbetsmarknaden inom de närmaste åren, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo.

Inför den eskalerande krisen förvärvas nu svenska Keeparo av den finska jobbjätten Duunitori Group som bland annat ligger bakom den snabbt växande jobbsökmotorn Jobbland. Keeparo arbetar med datadrivna och automatiserade lösningar i sitt ledande arbete inom employer branding och var först i landet att erbjuda rekryteringsmarknadsföring via sociala medier. Med plattformar för både B2C och B2B samt unik data och insikter får de två bolagen tillsammans en stark position i en bransch som redan omsätter miljarder.

– Marknaden genomgår en dramatisk transformation där det kommer att bli väldigt dyrt och utmanande att behålla och locka rätt kompetens. Vi ser det redan inom några specifika branscher men det är ett problem som innebär stora konsekvenser för arbetsgivare oberoende av bransch. Kompetensförsörjning är och kommer att bli än mer affärskritiskt och vi kan stötta arbetsgivare med effektiva lösningar baserat på trafik från våra plattformar, säger Anita Rae, vd på Jobbland.

Exempel på särskilt utsatta branscher redan i nuläget är energisektorn, data/it, transport, teknik samt  hälso- och sjukvård. Inom de närmaste åren väntas fler branscher drabbas hårt vilket kommer att slå mot såväl enskilda företag som på landets totala tillväxt.

Mer om affären
Affären mellan Duunitori Group och Keeparo genomfördes den 22 maj 2024. Under 2023 omsatte de båda bolagen tillsammans cirka 300 miljoner kronor. Totalt omsätter rekryteringsbranschen cirka fem miljarder kronor bara i Sverige. Tillsammans blir Duunitori Group och Keeparo den ledande aktören i Norden med målsättningen att dubbla omsättningen inom de kommande åren. Samtliga bolag och anställda inom Duunitori Group kommer tillsvidare att arbeta enligt samma företagsstrukturer som tidigare.

Fakta om Keeparo
Keeparo är Sveriges ledande helhetsleverantör inom employer branding och hjälper organisationer att skapa, forma och kommunicera sitt erbjudande som arbetsgivare. Keeparo grundades 2010 och var då den första aktören på marknaden att jobba med rekryteringsmarknadsföring via sociala och digitala medier. Idag arbetar de datadrivet och erbjuder automatiserade lösningar för att framgångsrikt hjälpa organisationer och företag att attrahera och behålla kompetens. Keeparo har idag drygt 40 anställda.

Fakta om Duunitori Group
Duunitori Group är den ledande marknadsföringsbyrån för rekrytering i Finland och Sverige. Duunitori grundades 2009, år 2019 expanderade Duunitori till Sverige och etablerade jobbsökarsajten Jobbland.se, som nu har cirka 700 000 besök i månaden. Techbolaget använder data från plattformarna för att ge arbetsgivare de mest effektiva möjligheterna att nå de bästa talangerna. År 2022 blev riskkapitalbolaget Intera Partners majoritetsägare för att påskynda Duunitori Groups internationalisering. År 2023 startade Duunitori även verksamhet i Norge genom att förvärva lokala Jobbsafari.

Lisa Hasselström, vd Keeparo och Anita Rae, vd Jobbland Sverige
Anita Rae, vd Jobbland Sverige
Lisa Hasselström, vd Keeparo
Thomas Grönholm, grundare och CEO Duunitoru & Jobbland
Lisa Hasselström, vd, och  Amar Singh, grundare och tidigare vd KSMG/Keeparo
Lisa Hasselström, vd, och Amar Singh, grundare och tidigare vd KSMG/Keeparo

Så kan Sverige tolka direktivet om lönetransparens10.6.2024 09:23:59 CEST | Pressmeddelande

Nu blir det enkelt att söka jobb på Sveriges bästa arbetsplatser16.5.2024 07:29:00 CEST | Pressmeddelande

En bra kultur blir allt viktigare i valet av arbetsplats, och nu kan man enkelt hitta arbetsgivare som erbjuder det. Lediga jobb hos Sveriges bästa arbetsplatser, certifierade och rankade av Great Place To Work, samlas för första gången via en ny söktjänst på Jobbland.se. ”Det här är nya sättet att söka jobb för alla som värderar en riktigt bra kultur”, säger Anita Rae, vd Jobbland Sverige.