Transportföretagen

Transportföretagen flyg välkomnar regeringens satsning på produktion av förnybart flygbränsle i Lysekil

Dela

Regeringen delfinansierar nu en anläggning för förnybar drivmedelsproduktion som kommer leverera 600.000m3 förnybart flygbränsle per år. Det motsvarar tre gånger vad det svenska inrikesflyget förbrukar och bidrar till en reducering av utsläpp på upp till 1,5 miljoner ton CO2-ekvivalenter per år.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen
Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen Foto: Albin Händig Inga restriktioner

Det framgår av ett pressmeddelande av Svensk exportkredit (SEK) https://www.sek.se/pressmeddelande/gront-lan-fran-sek-till-preem-for-okad-produktion-av-fornybara-drivmedel/ att Preem tecknar låneavtal om cirka 2,8 miljarder kronor med Svensk Exportkredit (SEK) och Crédit Agricole Corporate & Investment Bank (CACIB). Lånet omfattas av Riksgäldens program för ”gröna kreditgarantier”. Preems investering uppfyller SEK:s gröna kriterier där investeringen motsvarar EU-taxonomin för grön ekonomisk verksamhet och har en tydlig koppling till omställning i och för Sverige. Den totala kostnaden för Preems investering är cirka 5,4 miljarder kronor och delfinansieras med det nya lånet. Ombyggnationen av anläggningen kommer att påbörjas under 2024 och planeras att stå klar 2027.

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men först och främst handlar det om att snabba på bränslebytet från fossilt till fossilfritt flygbränsle (sustainanable aviation fuel, SAF). SAF reducerar CO2 utsläppen med ca 80% ur ett livscykelperspektiv.

– Förnybart flygbränsle är A och O för flygets fossilfria omställning och nu finns EU regler som säger att 2050 ska 70% av EU flyget vara fossilfritt. För att klara av detta mål måste vi kraftigt öka produktionen av det hållbara bränslet. Därför är denna satsning mycket viktig för flygets omställning, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen flyg.

Svenska flygbranschen har länge efterfrågat ett konkret engagemang from svenska statens sida för flygets omställning och välkomnar att vår nuvarande regering verkligen levererar:

– Vår bedömning är att flygets omställning står och faller på att EU och medlemsländerna gör allt man kan för att tillsammans med flyg- energi- och bränsleindustrin snabbt skala upp tillverkningen av SAF. Nu visar Sveriges regering vägen framåt och vi vill nu se mer av samma vara för att sätta riktig fart på flygets fossilfria omställning, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.

Enligt pressmeddelandet innebär investeringen en sänkning av de årliga fossila utsläppen i användarled med 2–3 miljoner ton CO2e, samt 200 000 ton CO2 ekvivalenter lokalt vid Preems raffinaderi i Lysekil. Eftersom det förnybara flygbränslet utgör hälften av produktionen resulterar det i ungefär 1,4-1,5 miljoner ton CO2 ekvivalenter utsläppsminskning per år.

– Det här är omställningsarbete på riktigt och på ett sätt som ger oss bättre tillgänglighet och sänker utsläppen på samma gång. Man önskar ju att alla partier ställer sig bakom målet fossilfritt flyg och avskaffar alla nationella styrmedel som inte bidrar till omställningen, som till exempel flygskatten som inte har någon koppling till utsläppsminskning utan bara drar pengar från svenska flygpassageraren till staten, säger Fredrik Kämpfe.

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Konsekvensanalys av nya krav på upphandlingar av busstrafik20.6.2024 09:18:26 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport - sammanställd av konsultbolaget EY - för att ge underlag för en saklig diskussion kring hur landets regioner vid upphandling av elbussar och batterier ska klara av att kombinera krav på strikt social hållbarhet utan att backa omställningen till en klimatsmart transportsektor och uppsatta klimatmål. -När kraven höjs måste också offentliga beställare av busstrafik nu vara beredda att tillsammans med företagen diskutera hur, och på vilket sätt dessa olika mål kan uppnås i landets regioner om vi ska klara att värna både klimatmål och krav kopplade till social hållbarhet. I slutändan riskerar annars resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund branschchef och vVd Sveriges Bussföretag.

Flygbranschen tar ställning med ny policy mot störande passagerare19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka. Antalet incidenter relaterade till stökiga flygpassagerare – som riskerar flygsäkerheten – har ökat de senaste åren. Trenden syns i Sverige, i våra grannländer och globalt. Därför har den samlade flygbranschen i Sverige beslutat att ställa sig bakom en gemensam policy. Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar, som på sikt minskar antalet incidenter med just stökiga flygpassagerare.

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye