Mors dag omsätter 1,5 miljarder kronor inom handeln

Mors dag infaller alltid den sista söndagen i maj. Även i år planerar vi att fira mammorna lite extra, och omsättningen inom handeln kopplat till högtiden väntas bli 1,5 miljarder. Det är en ökning jämfört med förra året, då omsättningen skattades till 1,25 miljarder.

Svensk Handels undersökning visar att mer än tre av fyra planerar att fira Mors dag, och kvinnor och män uppmärksammar dagen i ungefär lika stor utsträckning.

Mammor får presenter för cirka 250 kronor

De som planerar att fira mamma lite extra söndagen den 26 maj lägger i genomsnitt 250 kronor på presenter. Och de absolut vanligaste gåvorna från handeln är i vanlig ordning blomster och konfektyr, vilket 27, respektive 14 procent av konsumenterna planerar att ge bort.

Intresset för Mors dag märks av även bland handlarna själva. Mors dag är det sjunde viktigaste försäljningstillfället för den svenska detaljhandeln, och särskilt viktigt är den för dagligvaruhandeln där 45 procent av handlarna uppger att dagen är viktig för försäljningen. Inom sällanköpshandeln är det 16 procent av handlarna som ser dagen som viktig. Trots detta kan även vissa mer nischade branscher inom denna del av handeln, exempelvis blomsterhandeln och konfektyrhandeln, se framemot ett ökat kundflöde under kommande dagar.

- Svenska handlare uppskattar givetvis alla de högtider och särskilda dagar som medför att kunderna besöker och konsumerar i butikerna. Särskilt glädjande är att vi noterar en ökning i omsättning jämfört med förra året. Även fast en del av ökningen kan härledas till inflationen råder det inga tvivel om att vi spenderar något mer för att fira våra mammor i år. Detta talar för att kunderna börjar hitta tillbaka till butikerna, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.