Ljusgårda får Vinnova-stöd för att optimera sin datadrivna odlingsmetod med hjälp av AI och avancerad sensorteknik.

Ljusgårda har i maj startat upp ett banbrytande projekt som delfinansieras av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Projektet syftar till att utveckla och validera användningen av avancerad AI/ML och sensorteknik för att optimera odling i kontrollerade ekosystem. Detta projekt är ett stort steg framåt för att stärka den svenska konkurrenskraften genom att utnyttja en spetsteknik för att utmana dagens begränsningar inom odling och sätta nya standarder som minskar resursförbrukningen. Ljusgårdas lösning bedöms ha hög kommersiell potential och betydande samhällsnytta.

Syfte och mål med projektet

Syftet med projektet är att utforska hur AI och avancerad sensorteknik kan användas för att förbättra odling genom noggrann analys och respons på växtdatasignaler. Fokus ligger på hållbarhet och resurseffektivitet, och projektet har som mål att identifiera metoder som kan öka produktiviteten samtidigt som resursanvändningen minskas.

Projektet kommer att pågå fram till i maj 2025 och innebär utveckling av en testmiljö utrustad med avancerade sensorer och teknik för att möjliggöra detaljerade experiment och tester. I denna testmiljö kommer vi att samla in och analysera data från växter och utveckla AI-modeller som dynamiskt justerar och styr ekosystemet för att optimera både tillväxt och resurseffektivitet.

Förväntade effekter och resultat

Genom detta projekt hoppas vi kunna öka effektiviteten i vårt kontrollerade odlingssystem, minska resursförbrukningen och förbättra miljöpåverkan. På längre sikt är ambitionen att bidra till en mer robust och hållbar global livsmedelsproduktion.

Bidrar till utveckling inom industrin
Ljusgårda bidrar aktivt med att utveckla samhällsnytta för odling på global nivå. Det senaste är deras medverkan i the  CEA Footprint Project  som drivs av Resource Innovation Institute och är ett samarbete mellan några av världens ledande odlare. Tillsammans har de tagit fram en internationellt ramverk för att producenter och intressenter ska kunna utvärdera sina moderna odlingsmetoder inom CEA (Controlled  Enviroment Agriculture) på standardiserat vis. Projektet är en viktig milstolpe för industrins resa mot hållbarhet och transparens.

Andra språk