V: Olämpligt att Region Stockholm skuldbelägger Vårdförbundet om risk för liv och hälsa

Region Stockholms förvaltning har i en kommentar på hemsidan kritiserat Vårdförbundets strejkvarsel. Vänsterpartiet står inte bakom ställningstagandet, som måste ses som olämpligt.

Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm
Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm Foto Anna Dvrnik

På torsdagen publicerade Region Stockholm en text på sin hemsida med rubriken ”Vårdförbundets strejk riskerar liv och hälsa”.

– Det är extremt olämpligt att regionen mitt under brinnande konflikt kommunicerar så här på sin hemsida. Det går inte att tolka på något annat sätt än att regionen tar ställning i konflikten mellan SKR och Vårdförbundet. Vänsterpartiet tar avstånd från uttalandet, säger Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

I texten framgår det att om den strejk som Vårdförbundet har varslat om träder i kraft den 4 juni kommer det att ”drabba stora grupper av patienter som till exempel cancerpatienter och hjärtpatienter”.

Enligt Vårdförbundet är strejkvarslet tvärtom utformat just för att inte riskera liv och hälsa, och det finns undantag för bland annat cancerpatienter, barn och livshotande tillstånd.

– Det är den oerhört eftersatta arbetsmiljön i sjukvården som är den verkliga faran för liv och hälsa. Att Vårdförbundets medlemmar nu tar ansvar för situationen bör välkomnas, och regionerna måste sätta press på SKR och regering att möta vårdpersonalens krav på bättre och hälsosammare arbetstider. Man ska definitivt inte trycka till vårdpersonal ännu mer genom olämpliga pressmeddelanden, säger Jonas Lindberg.

Bättre kontroll av undanträngningseffekter i Region Stockholms skattefinansierade vård20.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

När vårdgivare tar emot både regionfinansierade och privatfinansierade patienter kan det leda till att patienter med större vårdbehov trängs undan i vårdkön. Regionens patienter ska vara trygga med att de får vård efter behov. Därför genomför Region Stockholm nu åtgärder med målet att öka kontrollen kring vårdgivare som både tar emot regionens patienter och privatfinansierade patienter.