810 miljoner fördelas i det nya mediestödet
Mediestödsnämnden har beslutat om årets fördelning av det nya mediestödet som infördes i januari 2024. De sökande som bedömts uppfylla villkoren, har beviljats fullt stöd tack vare tillräckliga medel. Mediestödets syfte är att stärka demokratin genom att främja allmänhetens tillgång till oberoende nyhetsförmedling med fokus på lokal och regional nyhetsförmedling.
Det nya mediestödet innehåller fyra nya stödformer. Av den dryga miljard som mediestödsnämnden har att fördela beviljades 810 miljoner kronor i allmänt redaktionsstöd, utökat redaktionsstöd och övergångsstöd. Nämnden har inte skurit i stödnivåerna till de sökanden eller prioriterat någon särskild kategori medier. Övergångsstödet har lämnats fullt till de sökanden som tidigare haft driftsstöd och som uppfyllt förutsättningarna för stöd.
- Det har inneburit ett stort arbete för mediestödsnämnden att sätta sig in i det nya regelverket och att landa i de bedömningar som ingår i det. Mediemyndigheten har haft ett fint samarbete med nämnden. Jag är glad att vi nu kan presentera deras beslut så att redaktioner - som bedömts uppfylla villkoren - kan få de pengar de behöver för att bedriva den viktiga nyhetsbevakningen, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör vid Mediemyndigheten.
Mediestöd har beviljats till 166 medier - som kan ha beviljats ett eller flera stöd - genom de fyra stödformerna:
- 152,9 miljoner kronor lämnas till 140 medier i allmänt redaktionsstöd
- 167,3 miljoner kronor lämnas till 92 medier i utökat redaktionsstöd för 290 insatser för svagt bevakade områden eller insatser på nationella minoritetsspråk
- 489,9 miljoner kronor lämnas till 72 medier i övergångsstöd
- 102 medier beviljas distributionsstöd
Sedan januari i år har Mediemyndigheten fått in ansökningar från cirka 200 sökanden. Inför 2025 avser myndigheten att öppna ansökningsomgången om mediestöd redan i höst. Detta för att de sökande ska få beslut om stödets fördelning och stödets storlek i förväg.
Mediestödet betalas ut månadsvis och de sökande som har beviljats stöd för året kommer inom kort att få en retroaktiv utbetalning för de månader som har passerat.
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:070 -742 27 25presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seLänkar
Om oss
Mediestödsnämnden är ett självständigt beslutande organ som fördelar statens stöd till allmänna nyhetsmedier. Nämnden prövar ansökningar om mediestöd och beslutar om medier har rätt till stöd. Mediemyndigheten lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Granskningsnämnden fäller inslag i Nyhetsmorgon2.12.2024 13:53:23 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4:s program Nyhetsmorgon för felaktiga beskrivningar av vad som framkommit i en granskning av Kalla fakta. Inslaget fälls mot kravet på saklighet.
Granskningsnämnden fäller Ekot18.11.2024 11:42:17 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radios sändning i Ekot den 1 juli 2024 fälls för missvisande beskrivning av var området Golanhöjderna ligger. Inslaget strider mot kravet på saklighet.
Unga tar del av nyheter på sociala medier men utan tillit4.11.2024 09:08:18 CET | Pressmeddelande
Mediemyndighetens årliga rapport Mediekonsumtion 2024 visar att nyhetskonsumtionen i Sverige fortfarande är på en hög nivå. Hos de yngre ökar användandet av sociala medier som nyhetskälla trots att de inte helt litar på informationen.
Nationell konferens om barns och ungas trygghet på nätet24.10.2024 10:58:50 CEST | Pressmeddelande
Den 25 oktober anordnar Safer Internet Centre i Sverige en nationell konferens om ” Ett bättre internet för barn”. Safer Internet Centre drivs av Mediemyndigheten, Bris och ECPAT.
Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport23.10.2024 10:26:12 CEST | Pressmeddelande
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Medieekonomi 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum