Sveriges Nationaldag firas med vandringsorkester, flaggpyssel och kungafamiljen på Skansen

Den 6 juni, Sveriges Nationaldag, firas stort på Skansen. Dagtid blir det firande för hela familjen med vandringsorkester, flaggpyssel, folkdansuppvisning och mycket mer. På kvällen firas det traditionsenligt firande på Sollidenscenen med musik och tal till Sverige i närvaro av kungafamiljen.

Nationaldagen på Skansen.
Nationaldagen på Skansen. Anna Hugosson

Redan 1893 började firandet av Sveriges nationaldag på Skansen och varje år är det en av Stockholms mest populära platser att besöka för att fira nationaldagen. I år firar Skansen även nationaldagen på Rinkeby torg. Skansen deltar tillsammans med andra aktörer på Djurgården i det fullmatade nationaldagsfirandet på Rinkeby torg. Här kan gästerna prova lekar från förr så som gå på styltor, hoppa säck och prova att bolla med vår antika fotboll!

På kvällen fylls Sollidenscenen med musik, underhållning och högtidstal av kungen. På scenen uppträder Maja Frydén, Uno Svenningsson, The Real Group, Cherrie, Albin Lee Meldau och Täby församlings körskola. De ackompanjeras av Arméns Musikkår och Marika Willstedts husband, och det bjuds på musik av kompositörerna Georg Riedel och Max Martin. Kungafamiljen anländer i kortege med häst och vagn, och firandet inkluderar ett högtidstal av kungen, flagghissning, fanutdelning och nationalsång. Kvällen avslutas med tapto från Logården på Slottet. Anne Lundberg och Micke Leijnegard är kvällens programledare.

– Så underbart att återigen få fira nationaldagen på Skansen tillsammans med hela svenska folket. Det blir en härlig sommarkväll i grönskan med mycket musik och framtidstro i fokus, säger Anne Lundberg.

Programbeskrivning

På Sveriges Nationaldag den 6 juni firar vi hela dagen på Skansen! Det finns något för alla att uppleva.

• Flaggpyssel: Måla och tillverka en egen flagga!
  • Lekar från förr: Gå på styltor, rulla tunnband, hoppa säck och hopprep, spela kula och sjömansspel!
  • Sommarmusik: Svensk körlyrik med Helene Stureborgs Kammarkör. Konserten är ca 30 minuter, insläpp börjar 20 minuter före start.
  • Vandringsorkestern: Skansens ambulerande musikensemble som rör sig runtom i parken och bjuder på medryckande musik från 1950-talet.
  • Visstuga: Sjung med i folkliga visor från olika delar av Sverige eller kom förbi för att lyssna.
  • Musikal: Tillbaka till tvättiden: Humoristisk musikal som tar oss på en hisnande och lekfull tidsresa till 1950-talet och ett Sverige i förändring.
  • Folkdansuppvisning: Uppvisning med Skansens folkdanslag till musik av Skansens spelmän.

Historien bakom Sveriges Nationaldag

Det var på Skansen som firandet av Sveriges nationaldag, eller Svenska Flaggans Dag som den ursprungligen kallades, startade år 1893. Skansens grundare, Artur Hazelius, ville instifta en högtidsdag som skulle samla nationen och valde den 6 juni. Det var den dagen, år 1523, som Gustav Vasa utropades till kung och det var den 6 juni 1809 som den då gällande regeringsformen undertecknades.

Den 6 juni var en inofficiell nationaldag fram till 1916, då den instiftades som svenska flaggans dag. Först 1983 blev dagen officiellt Sveriges nationaldag och 2005 en officiell helgdag.

Framkomligheten till Skansen kommer att vara begränsad under hela dagen den 6 juni med anledning av den kungliga kortegen. Till Skansen kommer man enklast till fots från Djurgårdsbron eller med färja till Allmänna gränd.

Nationaldagen på Skansen.
Anne Lundberg och Micke Leijnegard programleder Nationaldagen 6 juni.
Anna Hugosson
Nationaldagen på Skansen

Om Skansen

Trädplanteringsceremoni på Skansen20.6.2024 14:28:14 CEST | Pressmeddelande

I år står Sverige värd för IUFRO World Congress, ett av världens största globala skogsrelaterade evenemang som hålls vart femte år. Årets kongress äger rum den 23-29 juni i Stockholm. Kongressen kommer att inledas med en trädplanteringsceremoni på Skansen nu på söndag. Det är en uppskattad tradition inom IUFRO som symboliserar motståndskraft och den bestående kopplingen mellan generationer och kontinenter. Detta evenemang är även ett sätt för värdländerna att visa upp sin regionala kultur och traditioner relaterade till skog och träd.

Drop in-bröllop på Skansen – En magisk sommardag för kärleken14.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skansen bjuder in till årets mest efterlängtade händelse för kärlekspar – det årliga drop in-bröllopet! Den 15 juni är dagen då par kan säga "ja" till varandra på en av Stockholms vackraste platser, helt spontant eller genom att boka plats och tid i förväg. Dagen erbjuder mängder av aktiviteter, erbjudanden och kärleksfull stämning för alla som besöker Skansen denna dag.

Midsommar på Skansen – en tre dagar lång fest med musik, dans och aktiviteter för hela familjen4.6.2024 09:16:09 CEST | Pressmeddelande

Den 21–23 juni bjuder Skansen in till ett storslaget midsommarfirande fyllt med aktiviteter för hela familjen. Upplev en klassisk midsommar mitt i Stockholm med festligheter som varar från förmiddag till långt in i den ljusa sommarnatten. Dansa och lek runt majstången, bind en björklövskrans, njut av god mat och dryck, och upplev folkdans, låtspel och folktro.