Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt fem procent över hela Sverige, och det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Hyresgästföreningens energi- och hållbarhetsexpert Joachim Höggren. Foto Filippa Ländin

Bland de tre stora nationella bolagen är Vattenfall, som efter förra årets rapport sänkte priserna, åter igen det bolag höjer mest, med tolv procent, trots tidigare sänkning. Ellevios utlovade sänkningar slår igenom och resulterar i minus 17 procent. Eon, som är dyrast av de tre, höjde överlag priserna med åtta procent.

– Det är oroande med de kraftiga höjningarna och det är inte rimligt med så stora skillnader, vi har svårt att se hur de här stora skillnaderna är motiverade, säger Joachim Höggren – ordförande Nils Holgerssongruppen.

– I och med Energimarknadsinspektionens höjda intäktsramar om hisnande 100 miljarder kronor, så är nog tyvärr detta bara början. De 100 miljarderna ger elnätsbolagen utrymme att öka sina intäkter med cirka 40 procent fram till 2027, säger Joachim Höggren.

Figurerna nedan visar elnätsavgifter för de billigaste och dyraste kommunerna i Sverige, de kommuner där prisförändringen varit som störst och en jämförelse mellan de tre största nätbolagen i Sverige.

Fakta elnätspriser:
Elnätspriser är avgifter som elnätsföretagen tar ut för att transportera el från produktionsställena till hushåll och företag. Dessa priser kan variera beroende på vilket elnätsområde fastigheten ligger inom och beror bland annat på kostnaderna för att bygga och underhålla elnäten i det specifika området. Elnätspriserna är en separat avgift som konsumenter betalar utöver kostnaden för elhandel. Nätföretaget har inga konkurrenter och kunderna kan inte vända sig till något annat nät om de är missnöjda med överföringstjänsten eller priset.

Fakta prisberäkningar:
I undersökningen har den årliga elnätsavgiften, enligt de priser som gällde den 1 januari 2024, beräknats för typhuset i Nils Holgerssonrapporten med 15 lägenheter. Varje lägenhet har ett 16A säkringsabonnemang och en årlig elförbrukning på 2 300 kWh. Huset har ett gemensamt fastighetsabonnemang på 35A och 15 000 kWh/år. För varje huvudort i kommunen har ett medelvärde redovisats i öre/kWh inklusive moms utifrån den totala elnätskostnaden för typhuset den 1 jan 2024. Energiskatten för el som sedan 2018 finns med på fakturan från elnätsföretagen är inte inkluderad. Vid framtagande av kostnadsdata för årets rapport (2024) identifierades att ett antal elnätsleverantörer börjat basera del av överföringsavgiften på rörligt spotpris. För denna del används medelpris för perioden juli 2023 t o m juni 2024.

Läs hela rapporten på nilsholgersson.nu

Om Nils Holgerssongruppen:
Nils Holgerssongruppen representerar bostadsorganisationer i Sverige. Gruppen granskar och jämför kostnader för vatten, avlopp, avfall, elnätsavgifter och fjärrvärme för att främja rättvisa och effektiva tjänster i hela Sverige. Målet är att öka medvetenheten om kostnaderna för dessa, vilket är drygt 50 miljarder årligen, och bidra till positiv utveckling inom områdena vilket gagnar både fastighetsägare och boende.

Så här trygga känner sig svenskarna i sina bostadsområden visar ny undersökning. Förbundsordförande: "Borde bli en väckarklocka"13.6.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen har gett Indikator Opinion i uppdrag att titta närmare på hur svenskar och hyresgäster upplever tryggheten i sina bostadsområden. Undersökningen visar att hyresgästerna är mer otrygga i sina områden än de som bor i ägt boende. Undersökningen visar även att svenskarna hellre ser förebyggande åtgärder för att öka tryggheten än mer repressiva åtgärder.