Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

Audi Q6 e-tron är starten på en ny generation eldrivna bilar från Audi. Vid världspremiär i mars i år presenterade märket med de fyra ringarna två varianter av den nya modellen: Audi Q6 e-tron quattro med en systemeffekt på 285 kW och sportiga SQ6 e-tron med en systemeffekt inklusive launch control på 380 kW.

Effektiv bakhjulsdrift för extra räckvidd i Q6 e-tron-portföljen
Nu finns ytterligare en variant att beställa: Audi Q6 e-tron performance är konfigurerad med effektiv bakhjulsdrift. En kompakt och kraftfull permanentmagnetsynkronmotor (PSM) ger en systemeffekt på 240 kW när extrafunktionen är aktiverad och accelererar från 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder. Det gör Audi Q6 e-tron performance till ett attraktivt val för kunder som inte bara vill ha en utökad elektrisk räckvidd, dynamiska prestanda och användbarhet i vardagen, utan även korta laddningsstopp. Med upp till 639 kilometers räckvidd enligt WLTP är Audi Q6 e-tron performance en av modellerna med längst räckvidd i sitt segment. Vid en snabbladdare med tillräcklig kapacitet kan upp till 260 kilometer laddas på 10 minuter för extra hög komfort även på längre resor.

Insteg i Audi Q6 e-tron-familjen
Den nya bakhjulsdrivna versionen kompletterar de nuvarande fyrhjulsdrivna versionerna och erbjuder ett insteg i Q6-familjen även prismässigt. Q6 e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr i den välutrustade Proline-versionen. Leveranserna av den bakhjulsdrivna versionen planeras till tredje kvartalet i år, medan de första quattro-drivna versionerna beräknas kunna levereras i augusti.

Audi mediacenter finns mer information, texter, bilder, videor, tekniska animationer och illustrationer om modellserien Audi Q6 e-tron.

Förbrukning och utsläppsvärden för nämnda modeller:

Audi Q6 e-tron quattro
Blandad förbrukning kWh/100 km: 19.6–17.0 (WLTP);

Audi SQ6 e-tron
Blandad förbrukning kWh/100 km: 18.4–17.8 (WLTP);

Audi Q6 e-tron performance
Blandad förbrukning kWh/100 km: 19.1–16.6 (WLTP);

Om oss

Audi-koncernen är en av de mest framgångsrika tillverkarna av bilar och motorcyklar i premium- och lyxsegmentet. Varumärkena Audi, Bentley, Lamborghini och Ducati tillverkas på 21 platser i 12 länder. Audi och dess samarbetspartners finns på över 100 marknader över hela världen. 2023 levererade Audi Group 1,9 miljoner Audi-bilar, 13 560 Bentley-bilar, 10 112 Lamborghini-bilar och 58 224 Ducati-motorcyklar till kunder. Under räkenskapsåret 2023 uppnådde Audi Group en total omsättning på €69,9 miljarder och ett rörelseresultat på €6,3 miljarder. År 2023 arbetade i genomsnitt mer än 87 000 personer för AUDI-koncernen över hela världen, varav mer än 53 000 på AUDI AG i Tyskland. Med sina attraktiva märken och många nya modeller strävar koncernen systematiskt efter att bli en leverantör av hållbar, helt uppkopplad premiummobilitet.

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk18.6.2024 06:50:09 CEST | Pressmeddelande

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.