Det här får du inte göra på din balkong

På sommaren tillbringar många av oss så mycket tid vi bara kan på våra balkonger och uteplatser. Men när vi söker oss ut kan irritationen grannar emellan ibland öka. Många hyresgäster hör av sig till Hyresgästföreningen med frågor om vad man får och inte får göra på sin balkong?

När sommaren kommer vill många hyresgäster veta vad man får och inte får göra på sin balkong. Foto Filippa Ländin

– Det är väldigt härligt att kunna tillbringa tid på sin uteplats nu när vädret tillåter. Men det medför ju också att vi kommer närmare våra grannar och det kan ibland innebära att vi stör vi oss mer på varandra. Då blir det extra viktigt att vi visar hänsyn, för man får inte störa eller skapa obehag för sina grannar. Men prata gärna med dina grannar, kommunikation är a och o för att skapa trygghet och goda grannrelationer, säger Roger Höög, förbundsjurist vid Hyresgästföreningen.

Det är hyreslagen som reglerar vad vi får, och inte får göra i våra hyresbostäder. Men fastighetsägare kan ha egna ordningsregler som kan gå utöver det hyreslagen säger. Vissa fastighetsägare har till exempel infört rökförbud i och kring sina fastigheter. Lagen gäller men om ordningsreglerna ses som skäliga, kan fastighetsägaren säga upp hyresgästen om man inte följer ordningsreglerna. Förbundsjurist Roger Höög poängterar vikten av att känna till de regler som gäller i huset man bor i.

– Du ska alltid se till att ha koll på vilka ordningsregler som gäller i huset där du bor. Bryter du mot reglerna kan det i värsta fall leda till att du blir uppsagd. Sen ska ordningsreglerna givetvis vara rimliga, din hyresvärd kan inte hitta på vilka regler som helst. Är reglerna helt uppåt väggarna, ifrågasätt dem. Du kan begära att oskäliga regler ändras och vill inte värden det kan man till och med få dem prövade i hyresnämnden. Det är bättre än att bryta mot dem eftersom det kan få tråkiga konsekvenser. Så följ reglerna men våga ifrågasätt, säger Roger Höög.

Dessa är några av de vanligaste frågorna Hyresgästföreningen får kring balkonger och uteplatser:

• Får jag grilla på balkongen?
    Så länge du inte stör någon annan så får du grilla. Du får grilla hur mycket som helst om du har en elgrill. Men har du en kolgrill som osar och ryker, blir det svårare. Men man får grilla så länge man inte stör andra. Sen kan förstås fastighetsägaren ha satt upp ordningsregler som man bör följa.
  • Får jag röka på min balkong?
    Ja, du får röka men du får inte utsätta andra för störning. Det innebär att det finns faktorer som påverkar, exempelvis läge i huset. Sedan är rökning något som också kan tas upp i ordningsreglerna som fastighetsägaren satt upp.
  • Får jag festa på balkongen och ha hög musik?
    Det finns ingen speciell regel i lagen kring just detta, bara att du inte ska störa dina grannar. Sedan kan det finnas ordningsregler för fastigheten som är rimliga, att det exempelvis ska vara tyst mellan 23 på kvällen och 06 på morgonen.
  • Får jag sola naken på balkongen?
    Du får sola naken så länge ingen kan se sig. Men om du öppet exponerar dig, kan det vara brottsligt. Det har varit fall där man dömts för förargelseväckande beteende.
  • Får jag odla vad jag vill?
    Du får inte hänga saker på utsidan av balkongen. Balkonglådorna ska hängas på insidan av räcket, för om de rasar, hamnar de på balkonggolvet. Annars kan de falla ner och i värsta fall vålla kroppsskador som man kan bli åtalad för. Och när man vattnar, ska man se till att det inte droppar ner. För rinner det ner på golvet och vidare, kan det störa andra och ge problem.

Läs mer om vad som gäller på balkonger och uteplatser HÄR.

Hyresgästföreningens förbundsjurist Roger Höög. Foto Filippa Ländin

Om oss

Så här trygga känner sig svenskarna i sina bostadsområden visar ny undersökning. Förbundsordförande: "Borde bli en väckarklocka"13.6.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen har gett Indikator Opinion i uppdrag att titta närmare på hur svenskar och hyresgäster upplever tryggheten i sina bostadsområden. Undersökningen visar att hyresgästerna är mer otrygga i sina områden än de som bor i ägt boende. Undersökningen visar även att svenskarna hellre ser förebyggande åtgärder för att öka tryggheten än mer repressiva åtgärder.