Skräpiga skolavslutningar och studentfiranden när plastkonfetti skjuts utomhus – trots förbud

Skolavslutningar, studentfiranden och sommarbröllop är bara några av de firanden som väntar för många under kommande dagar och veckor. Inte sällan firas det med konfetti. Sedan 30 april 2022 är det dock förbjudet att använda plastkonfetti utomhus. Trots det hittar Håll Sverige Rent fortfarande plastkonfetti i sina skräpmätningar, och en ny Novusundersökning visar att bara en av tio svenskar känner till förbudet.

Håll Sverige Rent hittar fortfarande plastkonfetti i sina skräpmätningar, trots att det är förbjudet. Foto: Shutterstock

Plastkonfetti är ett väldigt svårstädat skräp som lätt flyger i väg och landar i vattendrag, fastnar i buskar eller spolas ner i dagvattenbrunnar. Sedan 30 april 2022 är det förbjudet att använda plastkonfetti utomhus. Det är en del av EU:s engångsplastdirektiv för att minska nedskräpning av engångsplast.

–Plastkonfetti är tydligt exempel på en engångsprodukt där några få sekunder av firande lämnar stora spår av nedskräpning. En enda konfettikanon kan innehålla tusentals små plastbitar som är nästintill omöjliga att städa upp när de väl hamnat i naturen, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Även konfetti av papper eller andra material räknas som nedskräpning om det inte städas upp.

Bara en av tio vet om förbudet – behövs mer information vid köptillfället

En färsk Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra visar att en av sju svenskar (14 %) i åldern 18–84 år antingen själva har, eller varit med andra som, använt konfetti utomhus under de senaste två åren. Men bara en av tio (10 %) vet att det är förbjudet enligt lag att använda konfetti gjord av plast utomhus. Fyra av tio (40 %) uppger att man tror att det är förbjudet och lika många svarar att de inte vet.

–Det är för lite information till konsumenterna. Vid köptillfället står det oftast ingenting om förbudet och det är dessutom otydligt vad konfettin egentligen är tillverkad av. Om människor inte känner till förbudet eller vet varför det finns blir det svårare att agera korrekt, menar Johanna Ragnartz.

I undersökningen svarar drygt nio av tio svenskar (93 %) att det vid köptillfället borde finnas lättillgänglig information om att det är olagligt att använda konfetti av plast utomhus.

Nästan nio av tio vill se totalförbud mot plastkonfetti

Majoriteten av alla svenskar, nio av tio (87 %), är positiva till lagen som förbjuder användningen av konfetti av plast utomhus och nästan lika många (85 %) tycker att konfetti av plast borde sluta säljas helt.

______________________________

Mer om konfetti och skräp

I den nationella skräpmätningen som Håll Sverige Rent gjorde på uppdrag av Naturvårdsverket sommaren 2023 ombads mätpersonalen att registrera när de hittat konfetti och även skriva om den var av papper eller plast. Resultaten visar att på över hälften av de platser där konfetti hittades så var den av plast, trots förbudet.

Konfetti av rispapper har blivit vanligare att använda men det är viktigt att komma ihåg att även konfetti av rispapper är nedskräpning om det används utomhus och inte städas upp. Det har även visat sig att rispapper kan dra till sig råttor.

_______________________________

• Antal genomförda intervjuer: 1107​ st
  • Ålder: 18–84 år
  • ​Fältperiod: 23–30 maj 2024

Om oss

Gamla fiskeredskap ska återvinnas på Gotland i sommar25.6.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu ska Gotlands uttjänta fiskeredskap samlas in och återvinnas. Mellan 1 juni och 31 augusti kan man på tre av Region Gotlands återvinningscentraler lämna in sina uttjänta metspön, drag, håvar och smånät. Fiskeredskap är ett av de vanligaste skräpföremålen på stränder och genom att återvinna dem minskar risken för spökfiske eller nedskräpning och ökar hållbarheten inom fritidsfisket.

Vita snuset på topplistan över vanligaste skräpet i fjällorter17.6.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Det som glöms i snö kommer fram i tö. Det har SkiStars medarbetare än en gång fått erfara när de för tredje året i rad genomförde en skräpplockardag på samtliga fyra destinationer i Sverige. Totalt plockades över 26 000 skräpföremål och över hälften av skräpet som hittades innehöll plast. Några av de vanligaste skräpen var fimpar, snusprillor, förpackningar från godis och glass samt påsförslutare, visar en undersökning av Håll Sverige Rent och SkiStar.

Tusentals kusträddare plockar skräp på Världshavsdagen 8 juni5.6.2024 10:20:00 CEST | Pressmeddelande

Den svenska kusten svämmar över av skräp. I Bohuslän flyter motsvarande fem badkar fulla med skräp i land varje timme, varje dag, året om. Därför genomför nu Håll Sverige Rent för åttonde året i rad kampanjen Kusträddarna – sommarens största skräpplockning längs kuster och stränder. Tusentals personer beräknas hjälpa till att plocka upp tonvis med skräp när startskottet går på Världshavsdagen den 8 juni.