Hyresgäster får 2,6 miljoner kronor i ersättning

Efter en process som pågått under flera år har Hyresgästföreningen och Stockholmshem nyligen nått en uppgörelse som ger 34 hyresgäster i södra Stockholm totalt 2,6 miljoner kronor i ersättning. Anledningen är att deras bostäder, sedan de stod färdigbyggda, haft undermålig inomhusmiljö.

Många av de nyinflyttade hyresgästerna i Stockholmshems nybyggda radhus i södra Stockholm märkte ganska snart att det var något fel på husen de hade flyttat in i under 2012. Den första felanmälan Stockholmshem mottog skedde redan i samband med inflyttningarna. Det skulle dock dröja till 2021 innan flera medlemmar tog kontakt med Hyresgästföreningen, detta då man ansåg att problemen inte var fullt åtgärdade av hyresvärden.

Även om hyresvärden försökt att åtgärda problemen under åren så konstaterade stadens miljöförvaltning under 2023, att det fanns brister avseende ventilation och inomhustemperaturer som utgjorde en olägenhet för hyresgästerna.

Hyresgästföreningen har drivit ärendet för flertalet medlemmar mot Stockholmshem i tre år. Efter förlikning med bolaget resulterade detta i alla hyresgäster som hade anmält felen nu enligt en rekommendation får ersättning om totalt 2,6 miljoner kronor. Sammanlagt omfattar det 34 lägenheter i området.

– Det har varit en lång process som har krävt en hel del uthållighet och envishet från både medlemmar och från oss andra som har arbetat med detta. Vi har gjort allt vi kan och till slut kunde vi nå en förlikning om en ersättning om totalt 2,6 miljoner för alla åren som de har fått stå ut med problemen, säger Marianne Uhlinder, ärendehandläggare, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Hyresgästerna har under lång tid fått stå ut med problem i deras bostäder utan att dessa har blivit ordentligt åtgärdade.

– Det så klart problematiskt att det har tagit så här lång tid. Hyresvärden borde ha kunnat ta tag i detta direkt och gjort mer omfattande insatser för att lösa problemen. Men det är bra att de berörda hyresgästerna nu äntligen får besked, säger Käthe Eklund, förhandlingsansvarig, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Sandra Appelgren, gruppchef, juridiska enheten, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Ny undersökning: stort motstånd till marknadshyror i Stockholms län23.5.2024 09:13:13 CEST | Pressmeddelande

En ny undersökning utförd av Indikator Opinion på uppdrag av Hyresgästföreningen visar att en överväldigande majoritet av stockholmarna är emot marknadshyror, hela 69 procent svarar nej på frågan om marknadshyror bör införas, endast 13 procent svarar ja. Och resultatet står sig oavsett vilken partitillhörighet man säger sig ha, vilken upplåtelseform, eller vilket län man bor i.