Pressträff i nikotinskadad bostad

För de senaste tre åren (2021, 2022, 2023) har GotlandsHem haft reparationskostnader för nikotinskadade bostäder som uppgår till cirka 40 miljoner kronor. Därför införs nu rökförbud när en hyresgäst skriver på ett nytt bostadskontrakt. GotlandsHem vill också ta ännu hårdare tag mot rökning i sina bostäder.

Gula väggar och immiga fönster för att någon har rökt i bostaden.
Så här kan en nikotinskadad bostad se ut. Foto: GotlandsHem

– De här pengarna vill vi i stället använda till återinvesteringar i våra fastigheter för att arbeta bort vår underhållsskuld. Under en tioårsperiod ska vi renovera 3000 bostäder och vi behöver alla pengar vi kan få för att klara det, säger André Liljegren, fastighetschef på GotlandsHem.

– Dessutom är det i förlängningen alla våra hyresgäster som får vara med och betala den här typen av kostnader. Det är inte rättvist att de som tar väl hand om sin bostad får betala för de som inte gör det.

Flera problem med rökning

Rökning i hyresbostäder leder inte bara till dyra renoveringskostnader utan även till hyresbortfall under själva renoveringen. Vi får också färre tillgängliga bostäder på den gotländska bostadsmarknaden och interna kostnader i form av lön för våra medarbetare som genomför arbetet. Dessutom störs grannar genom röklukt från balkonger och ventilation.

Hårdare tag mot rökning

Det här är förklaringen till att GotlandsHem nu vill ta hårdare tag mot rökning i bostäderna. En åtgärd är att vi nu inför rökförbud som ett villkor i avtalsskrivningen från maj 2024.

Rökförbud införs i fler och fler sammanhang och nu är det även olagligt att slänga cigarettfimpar på marken. Idag finns ingen lag mot att röka i en hyresbostad. Däremot finns det lagar som talar om hyresgästens plikt att vårda sin bostad.

– Vi tycker att det skulle vara ett naturligt nästa steg att förbjuda rökning även i hyresrätter. För att försöka påverka lagstiftningen är vi beredda att driva rättsliga ärenden för att pröva verkligheten mot de lagar vi har idag.

Var? Mästergatan 10
När? Onsdag 5 juni klockan 14.00
Du träffar: André Liljegren, fastighetschef och Adrian Karlsson, skadetekniker

Intervju vid ett annat tillfälle? Kontakta kommunikation@gotlandshem.se eller 0498 – 20 39 97.

Vi vill skydda våra hyresgästers integritet och ber därför journalister att inte avslöja adressen för denna bostad i sin rapportering.

Gula väggar och immiga fönster för att någon har rökt i bostaden.
Så här kan en nikotinskadad bostad se ut.
En muskulös man med ljusblå skjorta ser in i kameran och ler.
Fastighetschef på GotlandsHem André Liljegren

Välkommen till ordinarie bolagsstämma18.4.2024 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

22 april klockan 13.00 går GotlandsHems ordinarie bolagsstämma av stapeln. Här presenteras årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023. Den ordinarie bolagsstämman är öppen för media och allmänhet. Det kommer finnas flera frågestunder under bolagsstämmans genomförande. Direkt efter bolagsstämman finns även möjlighet för enskilda intervjuer. Välkommen till vår bolagsstämma 22 april klockan 13.00 som sker i hörsalen i lokalen Avar på Regementsgatan 2 i Visborg. Frågor Frågor om bolagsstämman besvaras av kommunikationsavdelningen på kommunikation@gotlandshem.se eller 0498 – 20 39 97.