Sammanfattning av styrelsemöte 18 juni

I samband med GotlandsHems styrelsemöte 18 juni hölls den årliga strategidagen som handlade om hur företagets högt ställda mål till 2031 ska nås. På GotlandsHem har ett målbildsarbete genomförts som handlar om att alla medarbetare har bidragit med sin kreativitet och kompetens för att skapa framtiden på GotlandsHem.

Bild tagen högt uppifrån som visar gator och hustak. Centrum i bilden är solceller kvarteren Adjutanten och Sergeanten i området A7.
Solceller i kvarteren Adjutanten och Sergeanten i området A7.

Under 2022 togs GotlandsHems långsiktiga affärsplan fram. Den beskriver bland annat att företaget ska renovera 3 000 bostäder och bygga 1 500 nya bostäder inom kommande tioårsperiod.

Med affärsplan och omvärldsbevakning som utgångspunkt genomfördes styrelsens förra strategidag. Resultatet av den formuleras i tre målbilder som ramar in hur det ska vara att bo hos GotlandsHem 2032.

Under våren har alla medarbetare på GotlandsHem definierat genom en rad workshops vad som bör göras för att uppnå de långsiktiga målen. Här har det skapats utrymme för utveckling och innovation som möter framtidens krav på hållbart boende. På respektive workshop har konkreta förslag på aktiviteter tagits fram. Resultatet av detta arbete var underlag för årets strategidag.

–  GotlandsHems alla medarbetare har på ett unikt sätt engagerats att bidra till att konkretisera hur det ska vara att bo i GotlandsHems bostäder i framtiden. Vi kan redan nu se att många av idéerna är relevanta och möjliga att genomföra i närtid, säger Mats Ågren, styrelseordförande på GotlandsHem.

Vid styrelsemötet beslutades att starta flera pilotprojekt utifrån medarbetarnas idéer redan i september. De pilotprojekt som startar i höst har tydliga hållbarhetsperspektiv och kommer bidra till såväl ekologisk som ekonomisk och social hållbarhet.

Hållbarhet i fokus för nya pilotprojekt

Ett pilotprojekt kommer utveckla återvinningen vid våra miljöstationer. Nästa pilotprojekt kommer titta på möjligheterna för självförvaltning där hyresgästerna bidrar i förvaltningen vilket i sin tur kan påverka såväl hyresnivåer, som trivsel i området. Ett tredje pilotprojekt kommer utreda hur miljösmarta energikällor kan bidra till ökad lönsamhet vid nybyggnationer. En av många idéer som kommit fram är att engagera hyresgäster i det kommande arbetet vilket kommer göras i form av en rad workshop redan i höst.

Kommande försäljningar och koncernstruktur

– Ägardirektivet och styrelsens affärsplan med visioner och långsiktiga mål är nu kompletterade med medarbetarnas idéer och kunskaper. Nu vet vi vad vi ska göra för att skapa framtidens hållbara boende. För att lyckas behöver vi genomföra förändringar. Därför inleds nu ett arbete för att skapa en ny koncernstruktur. Det är en viktig förutsättning för att kunna förverkliga de idéer som sammantaget ska bidra till fler energieffektiva och bättre underhållna bostäder som har ett hållbarhetsfokus, säger Joakim Martell, vd på GotlandsHem.

En ny koncernstruktur kommer skapa möjligheter för oss att arbeta mer kostnadseffektivt med såväl renoveringar som nyproduktion men även skapa möjligheter att erbjuda nya tjänster till våra hyresgäster.

För att skapa det finansiella utrymme som krävs för att renovera 3 000 bostäder och bygga 1 500 nya bostäder har styrelsen en fortsatt dialog med ägaren Region Gotland om att sälja delar av GotlandsHems fastighetsbestånd.

– Det är i sig helt normal fastighetsförvaltning att en del av fastighetsbeståndet säljs, något byggs nytt och annat renoveras och kvarstår i vår förvaltning, säger Mats Ågren. Vi ser nu över vårt bestånd, vilket innebär att en del av det vi äger idag kommer säljas för att skapa utrymme för såväl nyinvesteringar som återinvesteringar.

Frågor

För intervju kontakta kommunikation@gotlandshem.se eller 0498 – 20 39 97.

Talespersoner
Mats Ågren, styrelseordförande.
Joakim Martell, vd.

Välkommen till ordinarie bolagsstämma18.4.2024 08:55:00 CEST | Pressmeddelande

22 april klockan 13.00 går GotlandsHems ordinarie bolagsstämma av stapeln. Här presenteras årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023. Den ordinarie bolagsstämman är öppen för media och allmänhet. Det kommer finnas flera frågestunder under bolagsstämmans genomförande. Direkt efter bolagsstämman finns även möjlighet för enskilda intervjuer. Välkommen till vår bolagsstämma 22 april klockan 13.00 som sker i hörsalen i lokalen Avar på Regementsgatan 2 i Visborg. Frågor Frågor om bolagsstämman besvaras av kommunikationsavdelningen på kommunikation@gotlandshem.se eller 0498 – 20 39 97.