Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Swagg är ett produktionsbolag som är specialiserade på tryck av profilkläder och profilprodukter. Företaget är sedan länge en av Spendrups stora leverantörer av textil och merchandise till Spendrups restaurangkunder. Företaget har ett mycket gott renommé och är kända för sitt hållbarhetsarbete, kvalitet och kundservice. Genom förvärvet får Spendrups direkt tillgång till högkvalitativa och skräddarsydda lösningar för att stärka Spendrups kunders identitet och marknadsföring.
- Förvärvet av Swagg är en strategisk långsiktig satsning för att kunna utveckla utbudet hos våra partners inom restaurang- och besöksnäringen med produkter inom textil och merchandise som är en viktig del för våra kunder. Vi är sedan lång tid tillbaka en betydande leverantör av restaurangtillbehör. Genom förvärvet av Swagg kan vi utveckla och effektivisera inköpen ytterligare. Vi är glada att Dean Lax, med sin gedigna branschkunskap, kommer att kvarstå som delägare och VD, säger Andreas Bjerketorp, chef för affärsutveckling på Spendrups och tillträdande styrelseordförande i Swagg
- Vi är enormt spända och glada att få ett sådant välrenommerat företag som Spendrups som ägare. Och ser fram mot att ta nästa steg i Swaggs historia genom att utveckla nya kreativa lösningar på profilkläder och merchanise tillsammans med Spendrups. Vi har sedan lång tid tillbaka jobbat tätt tillsammans som leverantör vilket gör att det kommer blir en sömlös integrering, Dean Lax, vd för Swagg.
För mer information, kontakta:
Andreas Bjerketorp, chef för affärsutveckling, Spendrups
0701 82 78 66, andreas.bjerketorp@spendrups.se
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se
Bilder
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups och Stordalen i gemensam satsning på den norska dryckesmarknaden24.9.2024 09:10:02 CEST | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri går in i ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Samtidigt bildas även det gemensamma bolaget Pinnacle Brands AS som kommer sälja och marknadsföra Spendrups produktportfölj i Norge.
Spendrups får ny vd4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter närmare 30 år på Spendrups Bryggeri, varav de senaste 13 som vd för bolaget, lämnar Fredrik Spendrup vidare facklan till Henrik Åström, idag vice vd på Spendrups.
Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj12.6.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
Nu återvinner Spendrups kolsyra från jäsningen av öl31.5.2024 11:09:30 CEST | Pressmeddelande
Varje år tillverkas miljontals liter kolsyrad dryck på bryggerierna i Grängesberg och Hällefors. Till detta har Spendrups tidigare köpt in över 10 000 ton kolsyra årligen.
Heineken® Silver – en premiumlager för den nya generationen öldrickare29.5.2024 16:01:18 CEST | Pressmeddelande
Lagom till sommaren och i takt med att fler konsumenter efterfrågar dryck av lägre alkoholhalt lanserar Heineken® den nya ölen Heineken® Silver i Sverige. Med en fräsch och uppfriskande smak, mindre bitterhet och en alkoholhalt på fyra procent är ölen skräddarsydd för den nya generationen öldrickare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum