Schibsted Media

Publiken väljer format när toppkandidater frågas ut i ny tvodd

Dela

Publiken kan själv välja format när partiernas toppkandidater i EU-valet frågas ut av Aftonbladet-profilerna Olivia Svenson och Olivia J Berntsson. Den nya tvodd-sastningen ”Utfrågningen” ger publiken möjlighet att följa utfrågningen i antingen tv, podd, text eller sociala medier.

Olivia J Berntsson och Olivia Svenson är programledare för Aftonbladets nya tvodd där toppkandidaterna i EU-valet frågas ut. Foto: Filip Meneses/Aftonbladet
Olivia J Berntsson och Olivia Svenson är programledare för Aftonbladets nya tvodd där toppkandidaterna i EU-valet frågas ut. Foto: Filip Meneses/Aftonbladet

Aftonbladet presenterar ett nytt programformat inför EU-valet. I ett rappt tempo med skarpa vinklar svarar politikerna på frågor om vad de och deras partier vill genomföra om de väljs in i Europaparlamentet. 

– Vi har fokuserat på det klassiska Aftonbladet-greppet:  ”Whats in it for me?”. EU kan uppfattas som abstrakt, tråkigt och krångligt. Därför har vi ansträngt oss för att tittaren och lyssnaren verkligen ska förstå vad vi pratar om – utan att snurra iväg med krångliga begrepp eller siffror, säger producent Victor Lundberg.

Programledaren och utfrågaren Olivia J Berntsson menar att ett mål har varit att lära känna kandidaterna så bra som möjligt, genom att ställa frågor som inte ställts i något annat sammanhang. 

– Man får se en sida av kandidaterna som man inte har fått se tidigare. Det är till och med vissa som nästan fäller en tår och en kandidat som påstår att han är lik Markoolio, säger Olivia J Berntsson. 

Ett annat mål med Utfrågningen är att hela Aftonbladets publik ska förstå vad EU-politiken  handlar om. 

– Vi har särskilt fokuserat på förstagångsväljarna och alla unga som ska rösta. Hur gör man EU tydligt och intressant för dem? Aftonbladet har ett mål att göra världen lite mer begriplig, jag hoppas att den ambitionen märks i vår journalistik kring det här valet, säger utfrågarkollegan Olivia Svenson. 

Datum för Utfrågningen:
31 maj, Tomas Tobé (M)
1 juni, Karin Karlsbro (L)
2 juni, Heléne Fritzon (S)
3 juni, Jonas Sjöstedt (V)
4 juni, Alice Bah Kuhnke (MP)
5 juni, Emma Wiesner (C)
6 juni, Alice Teodorescu Måwe (KD)
7 juni, Charlie Weimers (SD)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet. Telefon: 070-1622415 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Så kan nyhetsmedia ge både personlig relevans och en gemensam världsbild28.6.2024 10:55:19 CEST | Pressmeddelande

Förtroende är mediehusens viktigaste kapital – och konkurrensfördel – i ett allt mer automatiserat och fragmenterat medielandskap. Men vad händer med den oberoende journalistiken när personlig relevans, och ”innehåll som passar min världsbild” driver förtroende? Schibsted Medias Agnes Stenbom lyfte frågeställningen till tre erfarna mediechefer på ett seminarium i Almedalen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye