Så kan nyhetsmedia ge både personlig relevans och en gemensam världsbild
Förtroende är mediehusens viktigaste kapital – och konkurrensfördel – i ett allt mer automatiserat och fragmenterat medielandskap. Men vad händer med den oberoende journalistiken när personlig relevans, och ”innehåll som passar min världsbild” driver förtroende? Schibsted Medias Agnes Stenbom lyfte frågeställningen till tre erfarna mediechefer på ett seminarium i Almedalen.
I maj presenterade Schibsted Media en omfattande studie där allmänhetens förtroende för redaktionella media undersökts i Sverige och Norge. Studien bygger på 3 000 intervjuer och avslöjar bland annat vad det är som skapar och driver förtroende för redaktionella medier hos läsare, tittare och lyssnare.
Trovärdiga processer och trovärdigt innehåll ligger förstås högt.
Men också personlig relevans.
Personlig relevans är en faktor som driver både förtroende, användning och betalningsvilja för media och en närmare studie visar att Innehåll som passar min världssyn är en viktigare drivkraft än att erbjuda mångfald och perspektiv.
– Det är inte svårt att se signaler på att denna tendens är spridd i andra mediemarknader. I USA kan vi till exempel se hur redaktioner med en tydlig politisk hållning ofta uppnår stort förtroende bland sina egna användare – och leder till motsatt effekt bland dem som har andra politiska uppfattningar, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB and Trust Initiatives på Schibsted Media.
Parallellt med den utvecklingen ökar möjligheterna för mediehus världen över att skapa ett personaliserat nyhetsflöde – både när det gäller format och innehåll.
I ett samtal med tre av Sveriges främsta mediechefer – Lisa Irenius, publisher på Svenska Dagbladet, Julia Agha, vd Alkompis och Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten – resonerades det kring vad detta betyder, både för det enskilda medieföretaget och för samhället i stort.
Två centrala frågor:
-
Vad händer med mediernas långsiktiga förtroende om de optimerar mer för personlig relevans än i en gemensam världsbild?
-
Och vad händer med samhället om vi alla konsumerar innehåll som bekräftar det vi redan tycker/tänker?
– Publicister har tidigare menat att det inte går att personalisera, men det har svängt. Idag är personalisering nästan förväntat av läsarna. SvD kommer fortsätta ha gemensam topp på sajten, tydligt redaktörsstyrd. Det är ett löfte till läsarna. Men jag tror samtidigt det är intressant för läsarna själva kunna styra innehållet mer. Hos oss kan man välja att följa ämnen, vi har inte gjort så mycket väsen av det än, men jag tror att det är en väg fram mot personalisering. Det går att både ge en gemensam bild av viktiga nyheter och en personalisering av nyhetsflödet, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
Alkompis vd Julia Agha är inne på samma linje.
– Alkompis riktar sig till 600 000 arabisktalande svenskar, många är nya i Sverige. Vårt syfte från början har varit att fylla ett informationsglapp och främja integration. Ska vi lyckas med det behöver toppnyheterna ändå vara gemensamma för alla våra läsare. Det är viktigt för att inte missa viktig samhällsinformation. Vi har också skapat en plattform på Facebook, med två miljoner följare, för människor att interagera. Det finns ett värde att låta människor debattera med varandra. Det kan förstås bli dålig stämning, men det är inte detsamma som hot.
Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist fick frågan om personalisering genom olika format. En möjlighet han tror kommer, tids nog.
– För mig som bor på Brännö kan jag till exempel få en text om vädret som är skriven utifrån det. Det tror jag kommer hända, men jag tror det är viktigt med transparensen för läsarna. Det är viktigt att läsarna veta vad det är som en redaktör valt ut och vad det är som är automatiserat.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB and Trust Initiatives, Schibsted Media. Telefon: 076-783 20 68. E-post: agnes.stenbom@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Aftonbladet ingår långsiktigt samarbete med Svensk Hockey TV10.12.2024 10:18:18 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet, och Svensk Hockey TV inleder ett nytt långsiktigt samarbete som stärker upplevelsen för hockeyfans i hela Sverige. Genom partnerskapet får Hockey-Sverige möjlighet att ta del av både Aftonbladet Plus och Svenskhockey.tv som ett paket för endast 199 kronor i månaden.
Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation2.12.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”18.11.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum