Martina Göransson ny vd på Podme
Martina Göransson blir ny vd för streamingtjänsten och podcastproducenten Podme. Hon kommer närmast från rollen som COO på Schibsted Marketplaces och tar över vd-skapet på Podme efter Johan Strömberg.

– Schibsted Media har stora ambitioner framåt, det gäller inte minst för Podme. Jag är därför otroligt glad att vi får med oss en så stark kommersiell kraft och bred ledare som Martina för att utveckla både Podme och ekosystemet inom Schibsted Media, säger Tor Jacobsen, EVP Product & Consumer och styrelseordförande i Podme.
Martina Göransson har en gedigen bakgrund från mediebranschen, bland annat 15 år som konsult på byråer inom media och marknadsföring och fyra år på Tele2.
2019 värvades hon till Schibsteds marknadsplats Blocket som Chief Marketing Officer (CMO). Där har hon också haft rollen som Chief Commercial Officer (CCO) och vice vd (COO). I Schibsteds Nordic Marketplaces-organisation har Martina Göransson haft rollen som Nordisk COO Recommerce. Sedan i höstas har hon varit programansvarig för ett nordiskt synergiprogram inom Schibsted Marketplaces.
– Från de senaste åren tar jag med mig hur man opererar och driver en kommersiell agenda i ett techbolag. Jag ser verkligen fram emot att bidra med de erfarenheterna in i Podme. Jag tar också med mig den enorma kraft som finns i värderingsstyrda bolag och att jobba med abonnemangsaffär och pris- och paketering på en konkurrensutsatt marknad, säger Martina Göransson.
Rekryteringen av vd har varit en noggrann och omsorgsfull process under våren. Grundare och tidigare vd Johan Strömberg har suttit kvar i vd-rollen under i princip hela processen.
– I Martina Göransson har vi nu hittat den vd som vi sökt. Hennes gedigna erfarenhet, både från Schibsted och tidigare roller – och den energi och kraft hon tillför – gör henne till en fantastisk värvning och en perfect match för Podme. Nu kommer Martina tillsammans med övriga i ledningsgruppen se till att bolaget ta nya kliv framåt. Det kommer också bli spännande att utveckla Podme tillsammans med övriga bolag i Schibsted Media, säger Tor Jacobsen.
– Jag ser fram emot en spännande resa i ett bolag med stark tillväxt, men det är också fint att få jobba med ljud, ett media som skapar starka relationer till sina användare och att verka i en miljö där alla jobbar för att kombinera ett starkt innehåll med en fantastisk användarupplevelse. Dessutom älskar jag berättelser, storytelling och människor – det som är Podme, säger Martina Göransson.
Martina Göransson tillträder som vd i augusti. Tiden fram till dess har medgrundaren Niklas Julin, Head of business development, utökade befogenheter för att hantera övergripande ledningsfrågor och styrelsen det formella ansvaret för bolaget.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Sportbladet storsatsar på Allsvenskan24.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Allsvenskan är snart tillbaka – och Sportbladet storsatsar för att ge läsarna den bästa bevakningen av Sveriges högsta fotbollsserie. – Vi ser att Allsvenskan engagerar våra användare mer än någonsin. Därför skruvar vi nu upp vår bevakning ytterligare, säger Sportbladets chef Magnus Herbertsson.
Podden Café Bambino lanserar egen valuta21.3.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet Kulturs videopodd Café Bambino lanserar nu en egen valuta tillsammans med konstkollektivet SDVVVORKS – för att internet ska vara roligt igen!
SvD-podd om Palmemordet: ”Massor av nya ledtrådar”20.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Han saknade alibi, bodde nära mordplatsen och ägde rätt sorts revolver – men när polisen ville undersöka den påstod han att han inte hade den kvar. SvD:s nya poddserie granskar Palme-spåret som utredarna själva ser som intressantast: Christer A.
Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.
Aftonbladet kliver in i gamingvärlden – med nya programmet ”Spela”12.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Tv- och datorspel är en miljardindustri och en svensk succéexport. Nu kopplar Aftonbladet ett större grepp om gaming i nya tv-programmet ”Spela”. Makoto Asahara, Ellen ”Viking” B. Åkesson, Melinda Göransson och Josef Fares är några av profilerna tittaren får möta i första avsnittet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum