En mardrömslik husaffär i fokus för nya podden
Husen såldes in som en briljant investeringsmöjlighet. På kort tid skulle de skapa en passiv inkomst för sina ägare – men de många köparna märkte snabbt att något var fel. SvD:s nya poddserie berättar om svenskarna som blev fastighetsägare i USA, och förlorade miljoner på kuppen.

“Husmardrömmar” heter den nya serien från SvD:s dokumentärpodd Blenda, och sällan har väl en titel varit lika given. För många av de svenskar som lockades att köpa hus i Cleveland, USA via företaget Solid capital group blev tillvaron faktiskt mardrömslik.
Lena, som köpte fem hus för drygt tre miljoner kronor, blev chockad när hon fick se husen för första gången.
– Det tog veckor för mig att bara bearbeta det jag hade sett. Det var oerhört jobbigt, säger hon i podden.
Hon, och många av de andra svenska investerarna, drömde både om en passiv inkomst och att få göra en insats för de boende i Cleveland. Det var också så företaget Solid capital group, som förmedlade husen till svenskarna, sålde in affären. Men efter att själva ha åkt till Cleveland kunde SvD:s reportrar Daniel Persson Mora och Alice Aveshagen konstatera att verkligheten var en annan.
– Det är en historia som gång på gång har levererat nya överraskningar. Den illustrerar tydligt hur drömmen om lätta pengar kan få stora konsekvenser. Ja, till och med för ett helt samhälle, säger Alice Aveshagen.
Det som först verkar vara en spännande investering för köparna, visar sig efter hand vara en lika skrämmande som underhållande berättelse om dubbelspel, krossade drömmar och svensk blåögdhet.
– Jag tror att alla som någon gång köpt en lägenhet eller ett hus kan känna igen sig i paniken när man inser att något inte stämmer. Och i den här berättelsen är det väldigt mycket som går fel – dessutom på andra sidan Atlanten, säger Björn Barr, dokumentärredaktör på SvD.
SvD:s reportrar Daniel Persson Mora och Alice Aveshagen har följt de svenska investerarnas kamp mot företaget Solid capital group under mer än ett halvår. Och ju mer de har nystat i den här historien, desto fler oklarheter har de hittat. Inte minst när det gäller vem som faktiskt tjänade pengar på upplägget.
– Människorna i den här berättelsen har velat tjäna pengar genom smarta affärer. Varför ska du slita när pengarna kan arbeta åt dig? Den drömmen har vi vecklat ut och hittat en lång rad förlorare, säger Anna Tiberg, grävchef på SvD.
Blenda är poddformatet där SvD släpper fristående dokumentärer i serieform. Bland de tidigare släppen finns ”Barnidolen och skandalerna” som är en granskning av den kontroversiella youtubern Pontus Rasmusson, ”Lyxvillans hemlighet” om mysteriet med tomma, rekorddyra Villa Söderås på Lidingö och ”Yoga girls vilda graviditet” där SvD följde influencern Rachel Bråthén när hon födde barn helt utan kontakt med vården.
Den nya serien ”Husmardrömmar” är producerad av Daniel Persson Mora. Den består av tre avsnitt och släpps i dag den 18 juni.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Alice Aveshagen, reporter. Telefon: 0727-34 10 75. Epost: alice.aveshagen@svd.se
Björn Barr, dokumentärredaktör. Telefon: 0736-55 87 87. E-post: bjorn.barr@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschefSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media inleder partnerskap med OpenAI10.2.2025 15:00:12 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media och OpenAI ingår ett strategiskt partnerskap som ska integrera Schibsted Medias faktabaserade journalistik i OpenAI:s tjänster. Schibsted Media kommer också att få tillgång till OpenAI:s insikter och tillgång till dess nya teknologi.
Louise Barkenäs ny ledare för IN/LAB – tillför affärsperspektiv till inkluderingslabbet5.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Louise Barkenäs går in som chef för inkluderingslabbet IN/LAB under 2025. – Att få möjligheten att fördjupa mig i produktupplevelsen och hur vi bättre kan nå nya användare blir en spännande utmaning. Det är en för medias framtid avgörande fråga, säger den tillträdande ledaren.
Klimatjournalistpris till Dagens ETC och Supermiljöbloggen31.1.2025 11:01:11 CET | Pressmeddelande
Eigil Söderin och Anton Borgström, Dagens ETC, samt Jan Lindsten och Lukas Frisell, Supermiljöbloggen, är 2024 års mottagare av Aftonbladets klimatjournalistpris. De får priset för att i flera reportage granskat hur näringslivets tankesmedja Timbro under 1990-talet tagit emot minst 400 000 kronor från oljebolaget Exxon, förmedlade via lobbyorganisationen Atlas. Pengarna var enligt granskningen öronmärkta för att sprida en bild av klimatfrågan som gynnade fossilindustrin.
Schibsted Media vidtar åtgärder för att säkra en bärkraftig framtid22.1.2025 10:07:32 CET | Pressmeddelande
Koncernchef Siv Juvik Tveitnes informerade på onsdagen de anställda i Schibsted Media om de övergripande åtgärder som företaget vidtar för att anpassa sig till den ekonomiska situationen och bana väg för den långsiktiga strategin.
Schibsted Media lanserar trendrapport om framtidens native20.1.2025 10:44:45 CET | Pressmeddelande
Annonsörer blir nyhetsförmedlare och behovet av äkta vara blir större än någonsin i AI-eran. Det är några av trenderna som lyfts fram i den rapport som Schibsted Brand Studio och norska systerbyrån Schibsted Partnerstudio lanserar idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum