Schibsted Media

Katrine Kielos till SvD

Dela

Författaren och journalisten Katrine Kielos blir ny ekonomiskribent i Svenska Dagbladet. 
– Jag ser fram emot att skriva än mer fördjupande om internationell ekonomi i dessa tider av enorm ekonomisk förändring.

Går till SvD. Katrine Kielos blir ny ekonomiskribent på tidningens nya och specialiserade näringslivsredaktion SvD Pengar. Foto: Anna-Lena Ahlström
Går till SvD. Katrine Kielos blir ny ekonomiskribent på tidningens nya och specialiserade näringslivsredaktion SvD Pengar. Foto: Anna-Lena Ahlström

Katrine Kielos (tidigare Marçal) är verksam som författare, föreläsare och skribent och lämnar nu rollen som ekonomikommentator på Dagens Nyheter för att i stället medverka i Svenska Dagbladet.

– Vi är väldigt glada att Katrine Kielos ansluter till SvD och kommer att göra vår näringslivsbevakning ännu vassare. Hon är en mycket skarp analytiker som dessutom förmår skriva tillgängligt och underhållande, det är en ovanlig kombination, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.

SvD skapar efter sommaren två specialiserade näringslivsredaktioner, SvD Tech och SvD Pengar. Katrine Kielos kommer att förstärka den senare, med analyser om internationell ekonomi samt kvinnor och pengar varje vecka.

– Frågor om kvinnor och pengar är vad jag brinner för och allra mest längtar att efter att få göra journalistik runt. Kvinnors behov och preferenser har idag en växande betydelse för marknaden och den som vill förstå ekonomi behöver också förstå hur det hänger ihop. SvD har en stark och profilerad näringslivsbevakning och jag ser fram emot att samarbeta med tidningens kunniga redaktörer och möta läsarna i spalterna varje vecka, säger hon.

Katrine Kielos har skrivit flera uppmärksammade böcker som ”Vem lagade Adam Smiths middag?” och ”Att uppfinna världen”, som översatts till mer än 20 språk och nominerats till flera facklitterära priser i bland annat Tyskland och USA. I höst kommer hon ut med boken ”En kvinnas värde: manliga fantasier om pengar” (Mondial) som gör upp med ekonomiska myter som håller kvinnor tillbaka ifråga om pengar. 

– Katrine Kielos är väldigt bra på att avtäcka myter av olika slag och se sambanden bakom siffrorna. Det passar väl ihop med SvD:s ambition att hjälpa läsare att se den större bilden och att ligga steget före, säger Lisa Irenius. 

Katrine Kielos är bosatt utanför London, och medverkar återkommande som föreläsare också i internationella forum. Hon gör även podd och tv för EFN, som finansieras av Handelsbanken. I SvD kommer hon därför inte att skriva något om svenska banker. 

Katrine Kielos börjar skriva i Svenska Dagbladet i september.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Så kan nyhetsmedia ge både personlig relevans och en gemensam världsbild28.6.2024 10:55:19 CEST | Pressmeddelande

Förtroende är mediehusens viktigaste kapital – och konkurrensfördel – i ett allt mer automatiserat och fragmenterat medielandskap. Men vad händer med den oberoende journalistiken när personlig relevans, och ”innehåll som passar min världsbild” driver förtroende? Schibsted Medias Agnes Stenbom lyfte frågeställningen till tre erfarna mediechefer på ett seminarium i Almedalen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye