Schibsted Media

Aftonbladets AI-bot ska hjälpa läsarna förstå EU-valet

Dela

Idag lanserar Aftonbladet en första AI-chatbot, skapad inför EU-valet 2024. Med den nya tjänsten Valkompisen ger Aftonbladet läsaren makt att bestämma hur de vill ta del av information inför valet.
– Det här är vårt sätt att ta ut Aftonbladets journalistik på ett helt nytt sätt, säger biträdande redaktionschef Martin Schori.

Skaparna av Valkompisen, från vänster: Johan Ekman, Konrad Cronsioe, Patrik Syk, Elin Wieslander, Vasilios Hatciliamis, Katarzyna Rosiak, Oleksandr Derechei, Emilia Cederholm och Titti Jersler. OBS! Bilden är ett montage. Foto: Carolina Byrmo
Skaparna av Valkompisen, från vänster: Johan Ekman, Konrad Cronsioe, Patrik Syk, Elin Wieslander, Vasilios Hatciliamis, Katarzyna Rosiak, Oleksandr Derechei, Emilia Cederholm och Titti Jersler. OBS! Bilden är ett montage. Foto: Carolina Byrmo

Valkompisen är en AI-chatbot skapad av Aftonbladet. Användarna kan ställa vilka frågor de vill om EU och få svar från en databas med fakta som tagits fram av Aftonbladets journalister.
– Vi har använt oss av hundratals olika källor för att kartlägga allt som rör årets EU-val. Svenska partiers politik, kandidaternas hjärtefrågor och personliga intressen, men också allmän information om EU och hur EU fungerar, säger Emilia Cederholm, projektledare för Valkompisen på Aftonbladet.

Användarna kan få svar på konkreta frågor – vad tycker partierna? Vilken politik driver de? – men också få fakta och information om vad EU gör och vilka ansvarsområden unionen hanterar. Dessutom kan Valkompisen leverera svar i olika format, som en raptext, en haiku eller en godnattsaga. 

För att ta fram Valkompisen har Aftonbladets journalister och utvecklare arbetat med den senaste AI-tekniken. Målet är att svaren som användarna får ska baseras på faktagranskade källor. 

– När Valkompisen får en fråga så söker den i en databas full med fakta om EU och EU-valet och letar efter vad frågeställaren troligen är intresserad av. Informationen som hittas skickas sedan vidare till OpenAI:s senaste GPT-modell, GPT-4o, som formulerar ett relevant svar, säger Vasilios Hatciliamis, en av utvecklarna som varit med och byggt modellen.
AI-modellen har fått tydliga instruktioner att endast utgå från informationen i databasen. På så vis kan AI-tekniken användas med minimerad risk för att AI:n hittar på i sina svar, ett annars vanligt förekommande problem.

– Tanken är inte att ersätta våra duktiga och erfarna journalister som sitter på ännu mer kunskap, och dessutom kan granska makthavare och analysera politiska utspel. Valkompisen är ett komplement till all annan journalistik vi gör och det är förhoppningsvis ett kul experiment som vi kan skala upp på andra nyhetshändelser framöver, säger Martin Schori.

Frågor om EU är svåra att hitta svar till på nätet, och om man hittar så är det ofta svårt att förstå. Med Valkompisen kan användarna börja från sin egen kunskapsnivå, oavsett om man är EU-nörd eller nybörjare.

– Jag tycker Valkompisen är så himla bra. Den gör så att jag slipper googla det jag undrar. Istället kan jag få all information som jag behöver på ett och samma ställe, säger förstagångsväljaren Izabella Lindahl, 19, som är en av flera elever som testat Valkompisen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emilia Cederholm, projektledare Valkompisen. Telefon: 070-888 96 50 E-post: emilia.cederholm@aftonbladet.se
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet. Telefon: 070-1622415 E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Skaparna av Valkompisen, från vänster: Johan Ekman, Konrad Cronsioe, Patrik Syk, Elin Wieslander, Vasilios Hatciliamis, Katarzyna Rosiak, Oleksandr Derechei, Emilia Cederholm och Titti Jersler. Foto: Carolina Byrmo
Skaparna av Valkompisen, från vänster: Johan Ekman, Konrad Cronsioe, Patrik Syk, Elin Wieslander, Vasilios Hatciliamis, Katarzyna Rosiak, Oleksandr Derechei, Emilia Cederholm och Titti Jersler. Foto: Carolina Byrmo
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Så kan nyhetsmedia ge både personlig relevans och en gemensam världsbild28.6.2024 10:55:19 CEST | Pressmeddelande

Förtroende är mediehusens viktigaste kapital – och konkurrensfördel – i ett allt mer automatiserat och fragmenterat medielandskap. Men vad händer med den oberoende journalistiken när personlig relevans, och ”innehåll som passar min världsbild” driver förtroende? Schibsted Medias Agnes Stenbom lyfte frågeställningen till tre erfarna mediechefer på ett seminarium i Almedalen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye