Schibsted Media

Aftonbladet värvar Expressenchef – två nya namn till kvällsdesken

Dela

Josefine Karlsson, 31, och Josefin Grunér, 29, blir nya kvällschefer på Aftonbladets breakingdesk. Den dubbla rekryteringen är ett steg mot ett Aftonbladet som ska nå en yngre publik.
– När vi nu bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.

Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet

Josefine Karlsson har varit reporter och inhoppande breakingchef på Aftonbladet sedan 2020. Tidigare har hon jobbat som grävreporter på Sundsvalls Tidning och reporter på P4 och SVT.

– Jag älskar Aftonbladet och jag älskar breakingjournalistik. Därför känns det så hedrande och kul att få uppdraget att leda denna kvällsdesk och fortsätta vara först och bäst, säger Josefine Karlsson.

Chefen för det andra skiftet hämtar Aftonbladet från huvudkonkurrenten Expressen.

Där har Josefin Grunér haft arbetsledande roller under flera år, bland annat som liveredaktör på Expressen TV och nyhetschef på Kvällsposten. Hon började sin bana som praktikant på Expressen och har även jobbat som nöjesredaktör och reporter.

Om den lite ovanliga övergången från Expressen till Aftonbladet  säger hon:

– Jag tror att allt jag lärt mig under mina år på Expressen kommer att vara en stor tillgång. Jag älskar kvällstidning och ser fram emot att få utvecklas ytterligare – och framför allt: Att få jobba tillsammans med alla skickliga journalister på den större kvällstidning.

De dubbla chefstillsättningarna är ett steg mot ett Aftonbladet som ska nå en yngre publik. 

– När vi bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer. Både Josefin och Josefine är inspirerande personer som sprider glädje, utan att tumma på tydlighet och vinkeltänk, säger Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef.

– Dessutom ser de kraften breaking och möjligheterna med den kreativa frihet det kan ge att jobba kväll. Det är krävande att jobba obekväma tider och då behöver vi bra ledare som för lagarbetet framåt. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Olsson Berg, biträdande redaktionschef. Telefon: 076-015 05 12. E-post: hanna.olsson@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Två nya stjärnor leder Aftonbladets kvällsdesk. Josefine Karlsson och Josefin Grunér blir kvällschefer på varsitt skift. Rekryteringen är ännu ett steg mot att göra kvällstidningsjournalistik för en yngre publik. Foto: Jerker Ivarsson / Aftonbladet
Ladda ned bild
”När vi bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer”, säger Aftonbladets biträdande redaktionschef Hanna Olsson Berg om rekryteringen av två nya kvällschefer till nyhetsdesken. Foto: Aftonbladet
”När vi bygger nästa generations Aftonbladet behöver vi en ny generation av chefer”, säger Aftonbladets biträdande redaktionschef Hanna Olsson Berg om rekryteringen av två nya kvällschefer till nyhetsdesken. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Så kan nyhetsmedia ge både personlig relevans och en gemensam världsbild28.6.2024 10:55:19 CEST | Pressmeddelande

Förtroende är mediehusens viktigaste kapital – och konkurrensfördel – i ett allt mer automatiserat och fragmenterat medielandskap. Men vad händer med den oberoende journalistiken när personlig relevans, och ”innehåll som passar min världsbild” driver förtroende? Schibsted Medias Agnes Stenbom lyfte frågeställningen till tre erfarna mediechefer på ett seminarium i Almedalen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye