Hyresförhandlingarna i delar av Sjuhärad startar extra tidigt – vill bli klara i god tid före årsskiftet

Nu inleds hyresförhandlingarna om 2025 års hyror i delar av Sjuhärad. Fastighetsägarna startar i år hyresförhandlingarna extra tidigt för att hyresgästerna och fastighetsägarna ska slippa retroaktiva hyreshöjningar under 2025. Tidigare har Fastighetsägarna presenterat att kostnaderna stigit med minst 15 procent, inget yrkande, men en utgångspunkt när lokala förhandlingar nu drar i gång.

I den gemensamma vägledning som Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännyttan och fastighetsägarna står bakom har kostnaderna för att förvalta hyresrätter ökat med 15-20 procent. Den siffran blir utgångspunkten i hyresförhandlingarna. Vid förhandlingsbordet tar man sedan hänsyn till lokala förutsättningar och fastighetsägarnas och hyresgästernas behov av en stabil och rimlig hyresutveckling.

– Hyran är fastighetsägarens enda intäkt, den ska täcka kostnader för underhåll, skötsel och investeringar i sådant som skapar mervärde för samhälle och hyresgästerna. Detta är nödvändigt för att vi ska ha välskötta lägenheter och bostadsområden som våra hyresgäster trivs i, Sarah Norving, Näringspolitiskt Ansvarig på Fastighetsägarna GFR.

Vanligtvis brukar hyresförhandlingarna starta på hösten. I år startar hyresförhandlingarna i delar av Sjuhärad extra tidigt eftersom förhandlingsprocessen är så långdragen. Målet är att komma överens om 2025 års hyror under 2024. Detta för att hyresgästerna i god tid före årsskiftet ska få besked om sin nya hyra för 2025.

– Det nuvarande förhandlingssystemet gör att förhandlingarna tar cirka ett halvår. För att undvika retroaktiva hyreshöjningar börjar vi därför redan nu. Vi kommer göra vårt yttersta för att försöka komma överens med motparten i rimlig tid, säger Sarah Norving.

Inom tre veckor kommer Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna att påbörja förhandlingarna.

Förhandlingarna omfattar cirka 11 500 lägenheter och berör följande kommuner:

• Bollebygd
  • Borås
  • Mark
  • Ulricehamn
  • Vårgårda

Fastighetsägarna kräver lägre fjärrvärmepriser14.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vid den av Göteborg Energi anordnade prisdislogen den 5 juni meddelade bolaget att kostnadsökningen för 2025 kommer att överstiga de 4 % som bolaget prognoserade vid motsvarande tid förra året. Anledningen är att bränslepriserna inte fallit tillbaka så som man då förutspådde och hoppades. Av det underlag, som bolaget har skickat ut inför dialogen, framgår: ”För att under 2025 åter närma sig ägarens avkastningskrav […] behövs ett resultat kring 600 Mkr. Om detta enbart skulle göras via en prisjustering blir höjningen 11%”. Vilken prisökningen för 2025 verkligen blir meddelas av bolaget vid prisdialogens nästa möte den 19 augusti.

Hyresförhandlingarna i Kungsbacka startar extra tidigt – vill bli klara i god tid före årsskiftet5.6.2024 15:31:14 CEST | Pressmeddelande

Nu inleds hyresförhandlingarna om 2025 års hyror i Kungsbacka. Fastighetsägarna startar i år hyresförhandlingarna extra tidigt för att hyresgästerna och fastighetsägarna ska slippa retroaktiva hyreshöjningar under 2025. Tidigare har Fastighetsägarna presenterat att kostnaderna stigit med minst 15 procent, inget yrkande, men en utgångspunkt när lokala förhandlingar nu drar i gång.