Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet.

Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.

-Eftersom säkerhetsfrågorna blir ett allt större problem inom transportbranschen och bland våra medlemmar behöver vi som branschorganisation möter den dystra utvecklingen. Mot den bakgrunden är jag förstås nöjd med att Per Geijer tillträder som säkerhetschef, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Per Geijer har en gedigen erfarenhet av att arbeta med säkerhetsfrågor. Han har arbetat inom såväl handeln som i säkerhetsbranschen. Bland annat har Per Geijer utvecklat ”Varningslistan” där man snabbt kan identifiera bluffakturor och ”Säkerhetscenter” där företag både kan anmäla brott till polis och försäkringsbolag inom några minuter.

-Hela mitt yrkesliv har varit fokuserat på människors säkerhet. Jag hoppas att mina erfarenheter från bland annat butikssäkerhet och beredskapsarbete på kommunal nivå ska kunna stärka Transportföretagens medlemserbjudande, säger Per Geijer, tillträdande Säkerhetschef, Transportföretagen.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Stockholms Stad måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 37.5.2024 10:23:50 CEST | Pressmeddelande

Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads kommunfullmäktige. Detta innebär att enbart elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området innanför Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Och redan nu vill staden utvidga miljözonen. För alla som reser klimatsmart tillsammans i turistbuss innebär det problem – det finns för få fordon som motsvarar kraven på marknaden. Besökare i buss portas i praktiken från centrala Stockholm.