Svenska Paret Vinner Trippelt Guld på International Lindy Hop Championships

Under helgen den 23-27 maj briljerade det svenska paret Nils Andrén och Bianca Locatelli på International Lindy Hop Championships (ILHC) i Harlem, New York. ILHC är ett prestigefyllt evenemang som firar andan och kulturen kring Lindy Hop, en populär swingdans. Tävlingen lockar den absoluta världseliten inom dans.

Fredagens Invitational Strictly, en av de tuffaste tävlingarna där världseliten bjuds in att möta varandra, blev en triumf för Nils och Bianca. I en tävling där varje sekund räknas, lyckades det svenska paret imponera stort och plocka hem segern och guldet.

Guldregnet Fortsatte

Lördagen bjöd på Stricly Throwdown, en världsfinal där toppdansare från olika kvaltävlingar runt om i världen möts. Nils och Bianca fortsatte att dominera och tog ytterligare en vinst och guld.

Avslutande Succé

Söndagen avslutades med Normalizer, den division som paret satsat mest på. I detta format, som innebär intensiva battles mellan paren, tog Nils och Bianca hem sitt tredje guld för helgen. Deras prestationer var enastående och de vann alla tävlingar de deltog i.

Förening: Borås Dansförening
Bor: Uppsala

Vi är Svensk Danssport!

Svenska Dansanssportförbundet är medlemsförbund inom Riksidrottsförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté och utvecklar, organiserar och administrerar Sveriges officiella danssport. Dansverksamheten bedrivs i föreningar över hela landet, där över 35 000 dansare utövar någon av de 70 dansstilarna.

Sveriges officiella tävlingsverksamhet innefattar Grand Prix- tävlingar (kval) och SM. Internationellt representeras Sveriges av 8 landslag, Team Sweden. När Team Sweden DanceSport vinner - vinner Sverige!