Nora Johansson vinner EM-guld i mästerskapsdebuten - brons för Josefin Hermansson

Nora Johansson vinner EM-guld i sin mästerskapsdebut på seniornivå. I singelfinalen i Wittelsheim besegrade hon Franziska Czech, Tyskland, med 232-210.
– Det känns superbra. Det var guldet jag ville ha, säger Nora Johansson.
Josefin Hermansson tog brons och Sverige inledde mästerskapet med att ta två medaljer.

Nora Johansson vinner EM-guld i singel.
Nora Johansson vinner EM-guld i singel. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Sverige fick en drömstart på bowling-EM i Wittelsheim, Frankrike, med guld och brons i singel. Nora Johansson satte tonen redan i kvalet som hon vann på 1494 poäng över sex serier. Till slutspelet fick hon sällskap av Josefin Hermansson som slutade fyra i kvalet med 1331 poäng. Nora Johansson och Josefin Hermansson ställdes därmed mot varandra i semifinalen. Matchen var jämn och välspelad där Nora Johansson drog det längsta strået och vann med 243-231.

I finalen fick Nora Johansson ta sig an Franziska Czech, Tyskland. Johansson vann till sist med 232-210 och 21-åringen tar hem EM-guldet i mästerskapsdebuten på seniornivå.
– Det känns riktigt bra. Jag kämpade hela vägen och gav aldrig upp. Det var verkligen guldet jag ville ha, säger Nora Johansson.

Jenny Wegner blev sexa i kvalet på 1309 poäng och Anna Andersson kom på nionde plats. Hanna Engberg blev 31:a och Sandra de Neergaard kom på 34:e plats.

Imorgon börjar kvalet i dubbel som sedan avgörs på måndag.

Sveriges EM-medaljörer i singel

Guld - Nora Johansson, klubb Spader Dam, Helsingborg
Brons - Josefin Hermansson, klubb Team X-Calibur, Partille.

Nora Johansson vinner EM-guld i singel.
Josefin Hermansson tar EM-brons i singel.

Maja Engberg och Nora Johansson vann VM-guld i dubbel - 3 medaljer för Sverige i U21-VM19.7.2024 07:31:45 CEST | Pressmeddelande

Nora Johansson och Maja Engberg vann igår guld i dubbel vid U21-VM i bowling. I finalen besegrade de Katelyn Abigania och Annalise O´Bryant från USA med 2-0 i serier. Sverige tar tre medaljer vid U21-VM i Incheon, Sydkorea, och efter två finalförluster tidigare under torsdagen så avslutades mästerskapet på bästa sätt för Sverige. – Det var ett väldigt efterlängtat guld, säger Nora Johansson.